مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

241
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 360 | صفحه پایان 370

چکیده

 مقدمه: درک دانشجویان از محیط آموزشی محل تحصیل, نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری, سرزندگی تحصیلی و عملکرد دارد. این مطالعه, باهدف بررسی درک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و ارزیابی قابلیت پیش بینی سرزندگی تحصیلی از طریق درک آن ها از محیط آموزشی انجام شده است. روش ها: این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته های بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی ایلام, اراک, بیرجند, سمنان و همدان در سال تحصیلی 98-97 بوده است. تعداد 475 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای, انتخاب و داده های 400 شرکت کننده مورد آنالیز قرار گرفت (نرخ پاسخ=2/84 درصد). ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه سنجش محیط آموزشی (DREEM) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه ضمن استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22, از آزمون های t مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه, رگرسیون های ساده و چندگانه جهت آنالیز داده ها استفاده گردید. نتایج: میانگین نمره کلی درک دانشجویان از محیط آموزشی 92/22± 1/114 (حداکثر 200) به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که درک دانشجویان از محیط آموزشی 9 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی آن ها را پیش بینی می کند (304/0=R, 092/0=2R, 09/0=2 R تعدیل شده, 507/40=F, 001/0>p). همچنین, ضرایب رگرسیونی نشان داد که تمام مولفه های درک دانشجویان از محیط آموزشی به جزء مولفه درک دانشجویان از مدرسین, نقش معنی داری در پیش بینی سرزندگی تحصیلی داشته اند. نتیجه گیری: درک دانشجویان رشته های بهداشت در مورد محیط آموزشی, در سطح متوسط بوده, به مفهوم وجود جنبه های مثبت در محیط آموزشی بیش از جنبه های منفی است. گرچه, انجام ارزیابی های دقیق, تشخیص نقاط قوت و ضعف و انجام مداخلات آموزشی, جهت بهبود درک دانشجویان از محیط آموزشی و به تبع آن, افزایش سرزندگی تحصیلی ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، آیت، عسکری پور، طالب، آقایی، حامد، ابوالحسن نژاد، وحیده، عباسی، علی محمد، شفیعی مطلق، مسعود، غفاری، محمدابراهیم، محمدیان مستان آباد، مهدی، جلیلوند، محمدعلی، و کاظمی، الهه. (1399). درک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 13(4 )، 360-370. SID. https://sid.ir/paper/414705/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی آیت، عسکری پور طالب، آقایی حامد، ابوالحسن نژاد وحیده، عباسی علی محمد، شفیعی مطلق مسعود، غفاری محمدابراهیم، محمدیان مستان آباد مهدی، جلیلوند محمدعلی، کاظمی الهه. درک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1399؛13(4 ):360-370. Available from: https://sid.ir/paper/414705/fa

    IEEE: کپی

    آیت رحمانی، طالب عسکری پور، حامد آقایی، وحیده ابوالحسن نژاد، علی محمد عباسی، مسعود شفیعی مطلق، محمدابراهیم غفاری، مهدی محمدیان مستان آباد، محمدعلی جلیلوند، و الهه کاظمی، “درک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 13، no. 4 ، pp. 360–370، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button