Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

205
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

388
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 79

چکیده

 مقدمه: از آن جایی که که هر کشور دارای قوانین, فرهنگ, نیازها, فلسفه ها و ساختارهای بهداشت سلامت و شرایط اقتصادی خود است. توجه به نظام های آموزشی موفق در جهان, می تواند نشان دهنده نهادینه شدن یک نظام آموزشی موثر باشد. مقایسه نظام های آموزشی مختلف باعث ارتقای برنامه های آموزشی و در نتیجه خدمات درمانی شده, همچنین باعث طراحی برنامه های درسی انعطاف پذیرتر و مبتنی بر نیاز جامعه می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا انجام شد. روش: مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1398 انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در دانشگاه های معتبر جهان, دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا به دلیل برتری جهانی در این رشته انتخاب گردیده, سپس برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا با استقاده از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف, تفسیر, هم جواری و مقایسه, مورد بررسی و تطبیق قرار گرفتند. یافته ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامه ریزی استراتژیک دارای ارزش ها, رسالت و چشم انداز است. در فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوت های فرهنگی و قومیتی لحاظ شده است در حالی در ایران حرکت به سمت تعالی در آموزش, پژوهش و مسیولیت پذیری اجتماعی را معرفی کرده و به تفاوت های فرهنگی اشاره نشده است. نقش ها و وظایف حرفه ای در هر دو دانشکده تقریبا یکسان و متمرکز بر روی کودک و خانواده, پژوهش, آموزش و مدیریتی می باشند. نتیجه گیری: در ایران با توجه به شرایط جامعه, نیازهای رشته و انتظارات فارغ التحصیلان, تغییر و بازنگری مداوم برنامه ضروری است؛ لذا, بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی, تلاش برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کلهر، لیلا، و وفادار، زهره. (1399). بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا. پرستاری کودکان، 7(1 )، 70-79. SID. https://sid.ir/paper/414862/fa

    Vancouver: کپی

    کلهر لیلا، وفادار زهره. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا. پرستاری کودکان[Internet]. 1399؛7(1 ):70-79. Available from: https://sid.ir/paper/414862/fa

    IEEE: کپی

    لیلا کلهر، و زهره وفادار، “بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا،” پرستاری کودکان، vol. 7، no. 1 ، pp. 70–79، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414862/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا