Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

567
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ادراک از محیط کلاس درس و انگیزش پیشرفت تحصیلی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 323 | صفحه پایان 333

چکیده

 رضایت از تحصیل به عنوان یکی از شاخص های اندازه گیری کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان شناخته شده است. ادراک از محیط کلاس درس و انگیزش پیشرفت تحصیلی از جمله عواملی است که بر رضایت تحصیلی آن ها اثرگذار است. هدف پژوهش حاضرنقش ادراک از محیط کلاس درس و انگیزش پیشرفت تحصیلی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با توجه به نوع پژوهش و تعداد متغیرهای مورد مطالعه از جامعه مورد مطالعه منطبق با جدول برآورد نمونه مورگان تعداد 400 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت تحصیلی ترک زاده و محترم, انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس و ادراک از محیط کلاس فراسر و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط کلاس درس و مؤلفه های آن با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین بین انگیزش پیشرفت تحصیلی با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P, 20/0=r). از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ادراک از محیط کلاس درس و مؤلفه های آن و انگیزش پیشرفت تحصیلی می توانند تغییرات رضایت تحصیلی را در دانشجویان پیش بینی کنند. بنابراین ادراک محیط کلاس و انگیزش پیشرفت تحصیلی نقش مهمی در رضایت تحصیلی دانشجویان در تحصیل دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی کلیبر، رامین. (1399). نقش ادراک از محیط کلاس درس و انگیزش پیشرفت تحصیلی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانشجویان. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 11(3 )، 323-333. SID. https://sid.ir/paper/415801/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی کلیبر رامین. نقش ادراک از محیط کلاس درس و انگیزش پیشرفت تحصیلی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانشجویان. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1399؛11(3 ):323-333. Available from: https://sid.ir/paper/415801/fa

    IEEE: کپی

    رامین حبیبی کلیبر، “نقش ادراک از محیط کلاس درس و انگیزش پیشرفت تحصیلی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانشجویان،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 11، no. 3 ، pp. 323–333، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415801/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا