Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

232
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

457
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه روان شناختی دانش آموزان دختر دارای افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: افسردگی از جمله اختلالاتی است که می­ تواند نوجوانان دختر را با مشکلات جدی مواجه کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن­ آگاهانه خود با روان درمانی مثبت­ نگر بر سرمایه روان شناختی دانش آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمه­ تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه مطالعه, 54 دانش آموز دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان در سال 1398 بودند که با انتساب تصادفی در سه گروه درمان پذیرش ذهن­ آگاهانه خود, روان درمانی مثبت­ نگر و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار سنجش, پرسشنامه سرمایه روان شناختی Nguyen و همکاران بود. گروه­ های آزمایش به مدت ده جلسه تحت درمان پذیرش ذهن­ آگاهانه خود و روان درمانی مثبت­ نگر قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. داده ها توسط آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری تحلیل شدند. یافته ها: تفاوت معنی­ داری بین درمان پذیرش ذهن­ آگاهانه خود و روان درمانی مثبت­ نگر با گروه کنترل در سرمایه روان شناختی (049/25=F, 001/0>p) و مؤلفه­ های امید (012/5=F, 001/0>p) و تاب آوری (867/4=F, 001/0>p) وجود داشت, اما بین تأثیر دو درمان بر سرمایه روان شناختی و مؤلفه های آن تفاوت معنی­ دار نبود. نتیجه گیری: درمان­ های پذیرش ذهن­ آگاهانه خود و روان درمانی مثبت­ نگر, در افزایش سرمایه روان شناختی دانش آموزان دختر دارای افسردگی مؤثر هستند. بنابراین, با آموزش آن ها می توان توانمندی های مثبت افراد جهت مقابله با افسردگی را ارتقا بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    افضلی، مژگان، قائمی، فاطمه، درتاج، فریبرز، و باقری، فریبرز. (1399). مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه روان شناختی دانش آموزان دختر دارای افسردگی. سلامت جامعه، 14(3 )، 13-25. SID. https://sid.ir/paper/415919/fa

    Vancouver: کپی

    افضلی مژگان، قائمی فاطمه، درتاج فریبرز، باقری فریبرز. مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه روان شناختی دانش آموزان دختر دارای افسردگی. سلامت جامعه[Internet]. 1399؛14(3 ):13-25. Available from: https://sid.ir/paper/415919/fa

    IEEE: کپی

    مژگان افضلی، فاطمه قائمی، فریبرز درتاج، و فریبرز باقری، “مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه روان شناختی دانش آموزان دختر دارای افسردگی،” سلامت جامعه، vol. 14، no. 3 ، pp. 13–25، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415919/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا