مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

278
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

507
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی نقطه نظرات اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی در خصوص تطابق محتوای برنامه درسی با نقش های مورد انتظار از پزشک عمومی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 27

چکیده

 سابقه و هدف: پیچیدگی های پزشکی بالینی, توسعه دانش و کسب تجربه در آموزش پزشکی, پیشرفت فن آوری اطلاعات, تغییر در ارایه خدمات سلامت, ضرورت اعمال تغییرات در برنامه درسی در راستای حصول توانمندی های مورد انتظار از پزشکان عمومی را ناگزیر می نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای آموزش پایه و بالینی برنامه درسی و همراستایی محتوایی برنامه درسی جدید را با نقش های مورد انتظار از پزشک عمومی انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی (بحث گروهی متمرکز) در طی سال های 1397 و 1398 انجام گردید. برای جمع آوری داده ها مصاحبه های گروهی عمیق با صاحبنظران آموزش پزشکی و دانشجویان منتخب استعداد درخشان صورت گرفت و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوایی گرانهیم و لوندمن طبقات و درون مایه ها استخراج گردید. یافته ها: در این مطالعه بر اساس تشابه و تناسب داده ها دو طبقه شامل تعدیل طول دوره علوم پایه و مقدمات بالینی و تغییر محتوای آموزشی علوم پایه و مقدمات بالینی با 15 کد و در محتوای آموزش بالینی برنامه درسی, سه طبقه شامل غنی نمودن اهداف بالینی دوره پزشکی عمومی, بهبود محتوا و سازماندهی آن و بهبود اجرای محتوای بالینی با 12 کد شناسایی گردید. نتیجه گیری: بازنگری در واحدهای درسی علوم پایه با رویکرد ادغام طولی با محتوای بالینی, توجه به مبانی استدلال فیزیوپاتولوژیک بیماری ها در مقطع مقدمات بالینی, تدوین طرح درس های مبتنی بر استدلال بالینی در دوره کارآموزی و توجه به مهارت آموزی در دوره کارورزی می تواند زمینه ساز آموزش دانشجویان پزشکی متناسب با نقش ها و وظایف مورد انتظار باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، سیاوش، اخلاقی، آرش، ولی پورخواجه غیاثی، رقیه، صادقی محلی، فروزان، عراقیان مجرد، فرشته، گرایلی، بیژن، پاشایی، سیده معصومه، طهرانی، محسن، غفاری همدانی، سید محمد مهدی، اسدی، تورج، سفیدگرنیا، مریم، تقوی، مرتضی، و عمویی، فتانه. (1400). واکاوی نقطه نظرات اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی در خصوص تطابق محتوای برنامه درسی با نقش های مورد انتظار از پزشک عمومی در ایران. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14(41 )، 21-27. SID. https://sid.ir/paper/415928/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی سیاوش، اخلاقی آرش، ولی پورخواجه غیاثی رقیه، صادقی محلی فروزان، عراقیان مجرد فرشته، گرایلی بیژن، پاشایی سیده معصومه، طهرانی محسن، غفاری همدانی سید محمد مهدی، اسدی تورج، سفیدگرنیا مریم، تقوی مرتضی، عمویی فتانه. واکاوی نقطه نظرات اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی در خصوص تطابق محتوای برنامه درسی با نقش های مورد انتظار از پزشک عمومی در ایران. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1400؛14(41 ):21-27. Available from: https://sid.ir/paper/415928/fa

    IEEE: کپی

    سیاوش مرادی، آرش اخلاقی، رقیه ولی پورخواجه غیاثی، فروزان صادقی محلی، فرشته عراقیان مجرد، بیژن گرایلی، سیده معصومه پاشایی، محسن طهرانی، سید محمد مهدی غفاری همدانی، تورج اسدی، مریم سفیدگرنیا، مرتضی تقوی، و فتانه عمویی، “واکاوی نقطه نظرات اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی در خصوص تطابق محتوای برنامه درسی با نقش های مورد انتظار از پزشک عمومی در ایران،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 41 ، pp. 21–27، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415928/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button