مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اطلاعات دانشجویان پزشکی مرحله پیش بالینی و بالینی در خصوص بیماری ایدز

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 24

چکیده

 زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه آگاهی و اطلاعات دانشجویان پزشکی مرحله بالینی و پیش بالینی در خصوص انواع روش های انتقال بیماری ایدز, نکات کمتر توجه شده ی این بیماری و منابع اطلاعاتی که معموال جهت کسب اطلاعات در مورد این بیماری, از آن استفاده می کنند انجام گردید. روش: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی روی 220 دانشجوی پزشکی در مرحله بالینی و پیش بالینی با روش نمونه گیری تصادفی خوشه بندی شده در سال 95-1394 و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. ابزار مورد استفاده در این مطالعه, از پرسشنامه سازمان جهانی بهداشت که جهت ارزیابی دانش, آگاهی و عملکرد ایدز ایجاد شده است, استخراج گردید. یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان 97/2+31/22 سال بود. اکثریت شرکت کنندگان, 130(7/65)%خانم و 154(4/77 درصد(مجرد بودند. تفاوت آماری معناداری در اطلاعات کلی در مورد بیماری و آگاهی در مورد انواع روش های انتقال ایدز, بین دانشجویان بالینی (11/22± 66/1)و پیش بالینی (08/22± 70/1) وجود نداشت. بیشتر دانشجویان بیان کردند که اصلی ترین منبع اطلاعاتی آنها در مورد بیماری ایدز در درجه اول کتابها (82/32 درصد), سپس گروه های دوستان (82/32 درصد) و در نهایت تلویزیون (29/29 درصد) می باشد. در مورد اطلاعات مورد نیاز, دانشجویان در درجه اول نیاز به اطلاعات درمانی 9/59 درصد را ذکر کرده بودند سپس اطلاعاتی در خصوص پیشگیری از بیماری (42/42 درصد) و در نهایت اطلاعاتی در رابطه با انواع روش های انتقال بیماری (89/39 درصد) نیاز داشتند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانشجویان پزشکی اطلاعات کلی نسبتا خوبی در مورد بیماری ایدز دارند ولی در مورد روش های انتقال بیماری به میزان قابل توجهی دچار تصور و درک غلط هستند. این مساله با توجه به جایگاه دانشجویان پزشکی نیاز به توجه بیشتر و اصالح کوریکولوم آموزشی آنها در مورد بیماری دارد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادگرمقدم، ملیحه، و نیرومند، شبنم. (1399). ارزیابی اطلاعات دانشجویان پزشکی مرحله پیش بالینی و بالینی در خصوص بیماری ایدز. Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)، 10(4 )، 20-24. SID. https://sid.ir/paper/416682/fa

    Vancouver: کپی

    دادگرمقدم ملیحه، نیرومند شبنم. ارزیابی اطلاعات دانشجویان پزشکی مرحله پیش بالینی و بالینی در خصوص بیماری ایدز. Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)[Internet]. 1399؛10(4 ):20-24. Available from: https://sid.ir/paper/416682/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه دادگرمقدم، و شبنم نیرومند، “ارزیابی اطلاعات دانشجویان پزشکی مرحله پیش بالینی و بالینی در خصوص بیماری ایدز،” Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)، vol. 10، no. 4 ، pp. 20–24، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button