مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

730
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی درونی رهیافت مناسب برای بهبود کیفیت آموزش عالی کشاورزی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 48

چکیده

 امروزه یکی از مسائل مهم درآموزش‎عالی به طور عام و درآموزش‎عالی کشاورزی به طور خاص ارزیابی مستمّر کیفیت پژوهش و آموزش است. طی دو دهه گذشته, کشورهای متعددی کوششهای ویژه‎ای در جهت بهبود کیفیت آموزش‎عالی به عمل آورده‎اند. آنها در انجام این امر, رهیافتهای گوناگونی از ارزشیای را به کار برده‎اند. در میان این رهیافتها, ارزیابی درونی ویژگیهای جامع و سیستماتیک دارد که منجر به بهبود کیفیت مستمرمی‎گردد. از طریق ارزیابی درونی اعضای هیأت علمی, فعالیتهای گذشته گروه آموزشی را بررسی و نقاط قوّت, فرصتها و تهدیدات را برای طرح‎ریزی توسه آتی گروه آموزشی شناسایی می‎کنند. هدف اصلی این مطالعه به کارگیری ارزیابی درونی در گروه ترویج و آ موزش کشاورزی به منظور بهبود کیفیت آن بوده است. این مطالعه این تحقیق پیمایشی است و در آن برای تجزیه وتحلیل داده‎ها از آمار توصیفی استفاده شده است. در به کارگیری این الگو, ابتدا زمینه (اهداف دوره), دروندادها, فرایندها, بروندادها و پیامدها در قالب 5 عامل: دانشجویان, دانش‎آموختگان, ساختار و مدیریت, فرآیند یادگیری و دوره آموزشی اجرا شده مورد توجّه قرارگرفتند. بعد از تعریف ملاکهای مناسب برای هر عامل, نشانگرهای مناسب مربوط به هر ملاک شناسایی شدند. سپس براساس اهداف پژوهش و آموزشی گروه, وضعیت مناسب‎ برای نشانگرها به وسیله اعضای هیأت علمی تعریف شد تا وضعیت موجود عوامل با آنها مقایسه و مورد قضاوت قرار گیرد. پیمایش با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه صورت گرفت. جمعیت تحت مطالعه شامل همة 24 نفر دانشجویان گروه, 65 نفر دانش‎آموخته, 65 نفرکارفرما, 4 عضو هیأت علمی و رئیس گروه است. نتایج ارزیابی نشان می‎دهند که باتوجه به اهداف و رسالتهای گروه آموزشی, اهداف دوره مطلوب و دروندادها نظیر (دانشجویان, منابع یادگیری, برنامه‎ درسی, و …), فرآیندها شامل (یادگیری, تدریس و…) و بروندادها شامل (دانش‎آموختگان و آثار علمی هیأت علمی) نسبتاً مطلوب بوده‎اند. درنهایت, براساس نتایج ارزیابی, توصیه‎هایی برای بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه ارائه شده‎اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پزشکی راد، غلامرضا، و محتشم، حمیدرضا. (1382). ارزیابی درونی رهیافت مناسب برای بهبود کیفیت آموزش عالی کشاورزی . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 9(3 (29))، 27-48. SID. https://sid.ir/paper/416745/fa

Vancouver: کپی

پزشکی راد غلامرضا، محتشم حمیدرضا. ارزیابی درونی رهیافت مناسب برای بهبود کیفیت آموزش عالی کشاورزی . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1382؛9(3 (29)):27-48. Available from: https://sid.ir/paper/416745/fa

IEEE: کپی

غلامرضا پزشکی راد، و حمیدرضا محتشم، “ارزیابی درونی رهیافت مناسب برای بهبود کیفیت آموزش عالی کشاورزی ،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 9، no. 3 (29)، pp. 27–48، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416745/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button