Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,123
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

944
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه سبک شناختی استقلال - وابستگی میدانی با خلاقیت

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 51

چکیده

 مطالعه سبک های شناختی, از دهه های اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان قرار گرفته است. از آنجا که نوه سبک شناختی بر چگونگی پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد, مطالعه و شناخت انواع سبک های شناختی در حوزه تعلیم و تربیت حائز اهمیت است. استقلال - وابستگی میدانی یکی از ابعاد سبک شناختی است که بر فرایندهای شناختی و در نتیجه خلاقیت فرد تأثیر می گذارد. مطالعه حاضر به بررسی رابطه سبک شناختی استفلال - وابستگی میدانی و خلاقیت در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان می پردازد. نمونه مورد پژوهش شامل 100 دانش آموز (51 دخترو 49 پسر) می باشد که بطور تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان دانش آموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 81-80 انتخاب شدند و با توجه به هدف و فرضیات ارائه شده مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل آزمون مجموعه اشکال پنهان شده (ویتکین, 1971), آزمون خلاقیت تصویری تورنس (1974) و پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی محقق ساخته بود. بررسی نتتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسن نشان داد که بین نمرات سبک شناختی استقلال - وابستگی میدانی و میزان خلاقیت دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0.001>p). نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی چند متغیری (رگرسیون) حاکی از این بود که بین نمرات سبک شناختی استقلال - وابستگی میدانی در دانش آموزان و خرده مقیاس های بسط و ابتکار همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (0.05>p). نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد که نمره دختران در خرده مقیاس بسط از آزمون خلاقیت بطور معناداری بیشتر از پسران می باشد. و بررسی (0.001>p) نتایج تحلیل کواریانس حاکی از این بود که بین میانگین نمرات دانش آموزان دختر و پسر در پرسشنامه سبک شناختی و همچنین آزمون خلاقیت تفاوت معناداری وجود ندارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آگاهی اصفهانی، بیتا، نشاط دوست، حمیدطاهر، و نائلی، حسین. (1383). بررسی رابطه سبک شناختی استقلال - وابستگی میدانی با خلاقیت. مجله روانشناسی، 8(1 (پیاپی 29))، 37-51. SID. https://sid.ir/paper/416935/fa

Vancouver: کپی

آگاهی اصفهانی بیتا، نشاط دوست حمیدطاهر، نائلی حسین. بررسی رابطه سبک شناختی استقلال - وابستگی میدانی با خلاقیت. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(1 (پیاپی 29)):37-51. Available from: https://sid.ir/paper/416935/fa

IEEE: کپی

بیتا آگاهی اصفهانی، حمیدطاهر نشاط دوست، و حسین نائلی، “بررسی رابطه سبک شناختی استقلال - وابستگی میدانی با خلاقیت،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 1 (پیاپی 29)، pp. 37–51، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416935/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا