Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,106
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,190
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دبیرستان شهر ساری سال 82- 1381

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 83

کلیدواژه

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)Q4
چک لیست علایم مرضی (SCL-90-R)Q4

چکیده

 سابقه و هدف: توجه به نیازهای روحی- روانی نسل جوان که درصد قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند بسیار حایز اهمیت است. با توجه به آسیب پذیری زیاد این قشر جمعیتی و لزوم شناخت به موقع بسیاری از اختلالات روانی که شروع آنها عمدتا در این سنین می باشد, هدف این مطالعه بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر ساری (82-81) و تشخیص موارد مشکوک به اختلالات روانی می باشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی- مقطعی بر روی 1068 دانش آموز مقطع دبیرستان با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و آزمون های استاندارد SCL-90-R , GHQ-28 انجام و نتایج حاصله با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی و به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: براساس آزمون GHQ-28, 39.1 درصد از دانش آموزان و بر مبنای آزمون SCL-90, 58.8 درصد از آنان مشکوک به اختلال روانی بودند. شیوع انواع آسیب های روانی در ابعاد 9 گانه آزمون SCL-90-R به ترتیب شامل, افکار پارانویید, حساسیت در روابط متقابل, وسواس و اجبار, پرخاشگری, افسردگی, اضطراب, روان پریشی, شکایت جسمانی و ترس مرضی بود. هم چنین نتایج تفاوت معنی داری را بین سلامت روانی دانش آموزان با جنسیت, احساس نیاز به مشاوره و مقطع تحصیلی در تمامی ابعاد 9 گانه آزمون نشان داد. هیچ گونه تفاوت معنی داری بین سلامت روانی و تحصیلات مادر در ابعاد آزمون وجود نداشت و نیز بین سلامت روانی دانش آموزان و شاخص های سن, محل سکونت خانواده, وضعیت مسکن, شغل پدر, شغل مادر, تحصیلات پدر, معدل سال قبل و معدل ترم گذشته و تعداد افراد خانواده حداقل در برخی از ابعاد آزمون, تفاوت معنی داری وجود داشت. اما همچنین از لحاظ آماری, همبستگی معنی داری بین دو آزمون انجام شده در تحقیق وجود داشت.استنتاج: با توجه به فراوانی بالای موارد احتمالی مبتلا به اختلالات روانی حاصل از نتایج هر دو آزمون, لزوم برنامه ریزی متناسب جهت شناخت به موقع این اختلالات از طریق معاینات دوره ای و اقدامات پیشگیری از طریق آموزش بهداشت روانی و فعال کردن مراکز مشاوره دانش آموزی از طرف مسوولین امر ضروری می باشد و نیز با توجه به همبستگی بالای دو آزمون فوق در غربالگری آسیب روانی, تستGHQ-28  با توجه به سهولت انجام آن به عنوان وسیله سرند اولیه پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مسعودزاده، عباس، خلیلیان، علیرضا، اشرفی، مهسا، و کیمیابیگی، کامران. (1383). بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دبیرستان شهر ساری سال 82- 1381 . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 14(45)، 74-83. SID. https://sid.ir/paper/421130/fa

Vancouver: کپی

مسعودزاده عباس، خلیلیان علیرضا، اشرفی مهسا، کیمیابیگی کامران. بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دبیرستان شهر ساری سال 82- 1381 . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1383؛14(45):74-83. Available from: https://sid.ir/paper/421130/fa

IEEE: کپی

عباس مسعودزاده، علیرضا خلیلیان، مهسا اشرفی، و کامران کیمیابیگی، “بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دبیرستان شهر ساری سال 82- 1381 ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 14، no. 45، pp. 74–83، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/421130/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا