Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,175
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش روش حل مساله در کاهش علایم کمبود توجه / بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 52

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 این پژوهش، به منظور بررسی اثربخشی آموزش روش حل مساله بر میزان کاهش علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی در کودکان پسر پایه پنجم دبستان های شهر ایلام انجام شده است. بدین منظور از بین 30 مدرسه ابتدایی پسرانه شهر ایلام 5 مدرسه به طور تصادفی انتخاب شدند و با توجه به ارزیابی معلمان و والدین در پرسشنامه مرضی کودک (CSI-4) و ملاکهای تشخیصی چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV)، 28 دانش آموز پسر پایه پنجم که اختلال کمبود توجه / بیش فعالی، در آنها تشخیص داده شده بود. به طور تصادفی، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه و هر جلسه به مدت 40 دقیقه مورد آموزش روش حل مساله قرار گرفتند و برای گروه گواه، هیچ مداخله درمانی انجام نپذیرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه علایم مرضی کودک بود. اطلاعات به دست آمده از سه مرحله ارزیابی (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که در مرحله پس آزمون (یک هفته پس از درمان)، تفاوت دو گروه آموزشی حل مساله و گروه گواه در نمرات شدت مجموع علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی و همچنین نمرات شدت علایم کمبود توجه و شدت علایم بیش فعالی، بر اساس ارزیابی جداگانه والد و معلم معنی دار بود (P<0.05). همچنین نتایج نشان داد که در مرحله پیگیری (سه هفته پس از درمان)، تفاوت دو گروه در نمرات شدت علایم بیش فعالی، بر اساس ارزیابی والد و معلم، و در نمرات شدت مجموع علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی و شدت علایم توجه، بر اساس ارزیابی والد، معنادار بود (P<0.05).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نشاط دوست، حمیدطاهر، کلانتری، مهرداد، و سلطانی، علی پاشا. (1380). بررسی اثربخشی آموزش روش حل مساله در کاهش علایم کمبود توجه / بیش فعالی . تازه های علوم شناختی، 3(3 (پیاپی 11))، 46-52. SID. https://sid.ir/paper/421649/fa

Vancouver: کپی

نشاط دوست حمیدطاهر، کلانتری مهرداد، سلطانی علی پاشا. بررسی اثربخشی آموزش روش حل مساله در کاهش علایم کمبود توجه / بیش فعالی . تازه های علوم شناختی[Internet]. 1380؛3(3 (پیاپی 11)):46-52. Available from: https://sid.ir/paper/421649/fa

IEEE: کپی

حمیدطاهر نشاط دوست، مهرداد کلانتری، و علی پاشا سلطانی، “بررسی اثربخشی آموزش روش حل مساله در کاهش علایم کمبود توجه / بیش فعالی ،” تازه های علوم شناختی، vol. 3، no. 3 (پیاپی 11)، pp. 46–52، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/421649/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا