مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

456
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کتاب های درسی آموزش زبان فارسی در کشور پاکستان

صفحات

 صفحه شروع 132 | صفحه پایان 138

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 کتاب هایی، که شرح و نقد آنها پیش روی شما نهاده می شود، رسما در شمار کتاب های درسی دانش آموزان پاکستانی است و چاپ و پخش و تدریس آنها، با نظارت و موافقت وزارت تعلیم حکومت پاکستان و به سفارش موسسه پنجاب تیکست بک بورد، در لاهور انجام می شود. برخی از این کتاب ها که در اختیار ماست تا مارس 1998 به چاپ یازدهم رسیده و هر بار با شمارگانی بین 2000 تا 18000 نسخه به بازار رسمی تعلیم و تربیت عرضه شده است. این شمارگان هجده هزاری، که احتمالا تا امروز افزون تر شده است، تکلیف ما را در مقام پرچم داران زبان فارسی سنگین و سنگین تر می سازد و هشدار می دهد که تا دیر نشده کاری انجام دهیم وگرنه بعدها نظاره گرانی خواهیم بود کار از دست شده و ناتوان در تاثیرگذاری. فهرست کتاب هایی که در این مقاله بررسی می شود به شرح زیر است: - کتابهای جدید فارسی، کلاس ششم (تجدید نظر شده)؛ - کتاب جدید فارسی، کلاس هفتم؛ - کتاب جدید فارسی، کلاس هشتم (نظام جدید)؛ - کتاب جدید فارسی ادب، کلاس های نهم و دهم؛ - کتاب فارسی، کلاس دوازدهم. نخستین کتاب، فارسی ششم ابتدایی، دارای دو بخش متمایز است که در بخش اول دستور زبان فارسی و تطبیق آن با دستور اردو آموزش داده می شود و دومین بخش ویژه ایجاد مهارت خواندن است. بقیه کتاب ها، که تدریس آنها تا سال دوازدهم دبیرستان ادامه می یابد، بدون داشتن فصول دستوری، تنها شامل بخش هایی از نظم و نثر فارسی اند. این آثار را، برای بررسی بهتر، به حوزه های کوچک تری تقسیم می کنیم و، سپس، به بررسی برخی از نارسایی های آنها می پردازیم...  

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عمرانی، غلامرضا. (1380). کتاب های درسی آموزش زبان فارسی در کشور پاکستان . نامه فرهنگستان، 5(2 (پیاپی 18))، 132-138. SID. https://sid.ir/paper/424267/fa

    Vancouver: کپی

    عمرانی غلامرضا. کتاب های درسی آموزش زبان فارسی در کشور پاکستان . نامه فرهنگستان[Internet]. 1380؛5(2 (پیاپی 18)):132-138. Available from: https://sid.ir/paper/424267/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا عمرانی، “کتاب های درسی آموزش زبان فارسی در کشور پاکستان ،” نامه فرهنگستان، vol. 5، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 132–138، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/424267/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button