مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,204
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

236
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع و پایش صرع در کودکان عقب مانده ذهنی شهر تهران (1381)

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 42

چکیده

 سابقه و هدف: صرع از جدید ترین و شایع ترین اختلالات عصبی در دوران کودکی است که شیوع آن رو به افزایش است و هنگامی که با عقب ماندگی ذهنی توام می شود, به صورت چالش و معضل قابل توجهی نمایان می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان شیوع و پایش صرع در کودکان عقب مانده ذهنی 21-6 ساله شهر تهران انجام گرفت.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی (مقطعی) در پاییز سال 1381 به انجام رسید. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سوابق و مدارک پزشکی موجود در مدارس و مصاحبه با والدین کودکان گردآوری شد. در ابتدا با مراجعه به مدارس و بررسی سوابق پزشکی 4361 دانش آموز عقب مانده ذهنی, میزان شیوع برآورد شد. آن گاه به صورت تصادفی تعدادی از والدین دانش آموزان مصروع برای انجام مصاحبه انتخاب شدند.در این مطالعه از شاخص های: سن شروع ابتلا, الگوی درمان, سطح آگاهی والدین و سابقه آخرین حمله به عنوان ملاک های تعیین وضعیت پایش صرع استفاده شد.یافته ها: میزان شیوع صرع در جامعه مورد مطالعه 55/10 درصد بود که در دو جنس تفاوت معناداری را نشان داد (p=0.001). سن شروع ابتلا به صرع در 1/51 درصد از دانش آموزان مصروع یک سالگی بود. در 5/60 درصد از دانش آموزان مصروع در دو سال قبل حداقل یک بار سابقه بروز حملات صرعی وجود داشت. در 1/46 درصد از مصروعین مورد بررسی, الگوی درمان به صورت مصرف چنددارویی بود. سطح آگاهی 8/69درصد از والدین در مورد صرع و چگونگی مراقبت از آن ضعیف و یا خیلی ضعیف بود.بحث: با توجه به شیوع بالا و عدم پایش مناسب و همچنین آگاهی کم والدین, لزوم ارایه برنامه های آموزشی در خصوص صرع و نحوه مراقبت از آن به مربیان و والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی مصروع ضروری به نظر می رسد. لازم است در سطح مراکز آموزشی شیوه نامه و منشور مراقبت از صرع تهیه و در اختیار مربیان قرار داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نچواک، سیدمصطفی، حقیقت، حمیدرضا، و رضایی، منصور. (1383). شیوع و پایش صرع در کودکان عقب ‌مانده ذهنی شهر تهران (1381). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 8(3 (پیاپی 22))، 34-42. SID. https://sid.ir/paper/425774/fa

    Vancouver: کپی

    نچواک سیدمصطفی، حقیقت حمیدرضا، رضایی منصور. شیوع و پایش صرع در کودکان عقب ‌مانده ذهنی شهر تهران (1381). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1383؛8(3 (پیاپی 22)):34-42. Available from: https://sid.ir/paper/425774/fa

    IEEE: کپی

    سیدمصطفی نچواک، حمیدرضا حقیقت، و منصور رضایی، “شیوع و پایش صرع در کودکان عقب ‌مانده ذهنی شهر تهران (1381)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 8، no. 3 (پیاپی 22)، pp. 34–42، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/425774/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button