مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازسنجی پیرامون اهداف کلی دوره علوم پایه و مقدمات بالینی پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی اینترن

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: ارزیابی نیازهای یادگیری از مراحل اساسی در آموزش است که منتهی به ایجاد تغییر در برنامه آموزش پزشکی (طبابت) میشود این ارزیابی را میتوان به دلایل متعددی انجام داد بنابر این مقصود از آن باید تعریف شود شیوه بکار گرفته شده و استفاده های صورت گرفته از یافته ها را باید تشریح کرد. یکی از روشهای شناخته شده در نیازسنجی تحلیل تفاوت یا فاصله وضعیت موجود از وضعیت مطلوب می باشد. با این ایده این تفکر که تعیین نیازهای یادگیری فرد توسط خودش جز ضروری در یادگیری خود محور میباشد بر آن شدیم تا اهداف کلی آموزش پزشکی در مقطع علوم پایه و مقدمات بالینی را از طریق تعیین وضعیت موجود مطلوب از نظر دانشجویان اینترن برسی نماییم.روشها: جامعه مورد پژوهش با انتخاب 120 نفر کارورز که ماه آخر کارورزی را سپری میکردند انتخاب گردید برای تعیین فاصله میان وضعیت مطلوب موجود برای هر کدام از دورههای آموزش علوم پایه و مقدمات بالینی اهداف کلی جداگانه بر اساس برنامه بازنگری آموزش پزشکی تدوین گردیده بود پرسشنامه ای تهیه گردید. روایی و پایایی پرسشنامه نیز با نظرخواهی از صاحبنظران و انجام test-retest مشخص گردید و از شرکت کنندگان در طرح خواسته شد تا برای هر مورد سوال (هدف) بر اساس مقیاس رتبه ای لیکرت گزینه مناسب را (کاملا موافق، موافق، بینظر، مخالف کاملا مخالف) انتخاب نمایند. به همراه هر پرسشنامه نامه ای برای توجیه طرح و در خواست همکاری ارسال شد. پرسشنامه ها بوسیله پرسشگر در محیط های آموزشی توزیع و جمع آوری گردید.یافته ها: تعداد پرسشنامه در ارتباط با وضعیت موجود80  پرسشنامه در ارتباط با وضعیت مطلوب نیز 80 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت میانگین سنی پاسخ دهندگان 26.2 سال بود و 65 در آنها مرد و 35 درصد از آنها را زنان تشکیل می دادند نتایج نشان میدهند که تفاوت معنی دار آماری بین وضعیت موجود و شرایط مطلوب وجود دارد. که میزان این اختلاف و اولویت اهداف از نظر اینترنها در اصل مقاله امده است.نتیجه: نتایج نشانگر این است که در وضعیت موجود میزان تحقیق اهداف کلی آموزش پزشکی فاصله زیادی با وضعیت ایده ال (مطلوب) دارد و سوالیکه مطرح میشود این است که به چه قیمتی وضعیت موجود حفظ میشود و تغییر در جهت ایجاد وضعیت مطلوب چقدر هزینه دارد. نتایج این بحث که بصورت دلفی تکنیک مطرح شده است در مقاله اصلی امده است. این مساله میتواند هشداری جدی برای دست اندرکارن آموزش پزشکی به حساب آید همچنین این مطالعه باید با مطالعات تکمیلی جهت یافتن علل ایجاد فاصله دنبال شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بذرافکن، لیلا، نیک سرشت، علیرضا، و بازرگان، عبداله. (1381). نیازسنجی پیرامون اهداف کلی دوره علوم پایه و مقدمات بالینی پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی اینترن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/430028/fa

    Vancouver: کپی

    بذرافکن لیلا، نیک سرشت علیرضا، بازرگان عبداله. نیازسنجی پیرامون اهداف کلی دوره علوم پایه و مقدمات بالینی پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی اینترن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/430028/fa

    IEEE: کپی

    لیلا بذرافکن، علیرضا نیک سرشت، و عبداله بازرگان، “نیازسنجی پیرامون اهداف کلی دوره علوم پایه و مقدمات بالینی پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی اینترن،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/430028/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button