مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,739
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

726
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش «نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی» بر کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی آنها

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 42

چکیده

 هدف: نظر به اینکه وجود فرزند مبتلا به فلج مغزی زندگی خانواده و به ویژه مراقب خانوادگی کودک را متاثر می سازد, مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی بر کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی این کودکان انجام شده است.روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای و شبه تجربی, 25 نفر از مراقبین اصلی خانواده های دارای کودک مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک تحت پوشش بهزیستی شهرستان بابلسر که حداقل سواد خواندن و نوشتن داشتند, به روش تمام شمار و با رعایت معیارهای لازم انتخاب و مورد آموزش قرار گرفتند. قبل و سه ماه پس از آموزش, میزان مهارت مراقبین در مراقبت از کودک مبتلا به فلج مغزی بر اساس فرم جمع آوری اطلاعات نحوه مراقبت از کودکان فلج مغزی و کیفیت زندگی مراقبین با پرسشنامه فرم کوتاه بررسی وضعیت سلامت (SF36) مورد سنجش قرار گرفت. آموزش به صورت عملی و با حضور مراقب و کودک مبتلا در طی 6 تا 8 جلسه 30 دقیقه ای انجام پذیرفت. داده های حاصل با استفاده از آزمون تی زوجی و آزمون ناپارامتری ویلکاکسون تحلیل شد.یافته ها: نمرات کیفیت زندگی مراقبین 3 ماه پس از پایان آموزش نسبت به قبل از دریافت آموزش در تمامی 8 قلمرو, 2 حیطه کلی سلامت ذهنی و سلامت جسمانی و کیفیت زندگی کل به میزان معناداری افزایش یافت (0.001>P). از میان قلمروهای هشت گانه, کمترین میانگین افزایش در قلمرو سلامت ذهنی (11.54±11.36) و بیشترین آن در قلمرو نقش عاطفی (78.24±50.66) مشاهده شد. میزان این تغییر در نمره کلی کیفیت زندگی (15.83±23.18) بود.نتیجه گیری: با توجه به ارتقای کیفیت زندگی والدین به دنبال گذراندن دوره آموزشی درباره نحوه صحیح مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی, اهمیت آموزش والدین بیش از گذشته معلوم شده و به نظر می رسد در ارزیابی اثربخشی برنامه های توانبخشی کودکان, می بایست آثاری که این برنامه ها بر سایر اعضا خانواده دارد نیز همواره مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانجانی، محمدسعید، حاتمی زاده، نیکتا، حسینی، محمدعلی، رهگذر، مهدی، و ارجمند، منوچهر. (1388). بررسی تاثیر آموزش «نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی» بر کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی آنها. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 10(3 (مسلسل 39))، 38-42. SID. https://sid.ir/paper/43197/fa

    Vancouver: کپی

    خانجانی محمدسعید، حاتمی زاده نیکتا، حسینی محمدعلی، رهگذر مهدی، ارجمند منوچهر. بررسی تاثیر آموزش «نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی» بر کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی آنها. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1388؛10(3 (مسلسل 39)):38-42. Available from: https://sid.ir/paper/43197/fa

    IEEE: کپی

    محمدسعید خانجانی، نیکتا حاتمی زاده، محمدعلی حسینی، مهدی رهگذر، و منوچهر ارجمند، “بررسی تاثیر آموزش «نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی» بر کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی آنها،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 10، no. 3 (مسلسل 39)، pp. 38–42، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا