مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر طولانی مدت رویکرد درمانی بوبت بر روی یک کودک همی پلژی

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف: این تحقیق با هدف بررسی تاثیر طولانی مدت (6 سال ) رویکرد درمانی بوبت با استفاده از روشهای ابزاری نوین بر روی یک کودک همی پلژی صورت گرفت.روش بررسی: تحقیق حاضر یک مطالعه - تک موردی بوده و بر روی یک کودک مبتلا به فلج مغزی از نوع همی پلژی اسپاستیک انجام شد. برای ارزیابی وضعیت کیفی عملکرد حرکتی درشت از ارزیابی کلی بوبت و برای ارزیابی کمی, از ابزار ارزیابی عملکرد حرکتی درشت استفاده گردید. این ارزیابی ها به طور سالیانه و در مرداد ماه هر سال انجام شد. مداخلات درمانی, بر اساس تمرینات رویکرد درمانی بوبت به مدت 6 سال و متناسب با سطح توانایی کودک هفته ای یک بار انجام گردید.یافته ها: بر اساس سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت, پس از دریافت مداخله, عملکرد حرکتی درشت مددجو ازسطح II به I ارتقا یافت. بر اساس ارزیابی کلی بوبت, در بدو ورود به کاردرمانی, مشکلات اولیه کودک شامل هایپرتونی, دامنه حرکتی محدود, فقدان حرکات مجزا بین اندامها, وجود الگوهای حرکتی غیر طبیعی در اندامها و هایپرلوردوز و اسکولیوز سمت چپ بدن بود. همچنین مهارتهای نشستن, غلتیدن از چپ به راست و خزیدن را انجام می داد. در سال ششم توانست مهارتهای راه رفتن, پریدن و دویدن سریع در محیط بیرون از منزل, لی لی کردن بر روی پای درگیر و بالا و پایین آمدن از پله به طور متناوب را به دست آورد. در ارزیابی با ابزار ارزیابی عملکرد حرکتی درشت, در اولین ارزیابی, نمره 46.09 و در سال ششم نمره 79.99 را کسب نمود.نتیجه گیری: برنامه های درمانی بوبت که بر اساس ارزیابی های دقیقی طرح ریزی شده باشند, می توانند از تثبیت الگوهای ناهنجار جلوگیری کرده و تا حد امکان توانایی های مددجو را به پایه رشدی طبیعی نزدیک نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دالوند، حمید، دهقان، لیلا، و حسینی، سیدعلی. (1389). بررسی تاثیر طولانی مدت رویکرد درمانی بوبت بر روی یک کودک همی پلژی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 11(1 (مسسل 41))، 40-46. SID. https://sid.ir/paper/43230/fa

    Vancouver: کپی

    دالوند حمید، دهقان لیلا، حسینی سیدعلی. بررسی تاثیر طولانی مدت رویکرد درمانی بوبت بر روی یک کودک همی پلژی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1389؛11(1 (مسسل 41)):40-46. Available from: https://sid.ir/paper/43230/fa

    IEEE: کپی

    حمید دالوند، لیلا دهقان، و سیدعلی حسینی، “بررسی تاثیر طولانی مدت رویکرد درمانی بوبت بر روی یک کودک همی پلژی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 11، no. 1 (مسسل 41)، pp. 40–46، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43230/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button