مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,572
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش خواندن و آموزش سنتی زبان درمانی بر زبان درکی و بیانی کودکان مبتلا به نشانگان داون

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف: با توجه به اینکه کودکان مبتلا به سندرم داون دارای تاخیر شدید رشد زبانی بوده و به نظر نمی رسد که زبان درمانی با تکیه بر مسیر شنوایی- واجی تاثیر مطلوبی در رشد مهارت های زبانی این کودکان ایجاد کند, لذا پژوهش حاضر به مقایسه تاثیر آموزش خواندن و آموزش سنتی بر زبان درکی و بیانی کودکان مبتلا به سندرم داون 4 تا 10 ساله با بهره هوشی 40 تا 60 می پردازد.روش بررسی: در این پژوهش شبه تجربی و مداخله ای با استفاده از نمونه گیری در دسترس و ساده و بر اساس معیارهای لحاظ شده, از کلینیک های توانبخشی نوید عصر تهران, رضوان شهریار, احسان کرج و انجمن سندرم داون کرج 20 کودک مبتلا به سندرم داون از میان 96 کودک سندرم داون انتخاب و به صورت تصادفی تعادلی به دو گروه 10 نفره تخصیص یافتند. گروه اول تحت آموزش خواندن از نوع کل خوانی و گروه دوم تحت آموزش سنتی به مدت شش ماه, سه جلسه در هفته و هر جلسه پانزده دقیقه قرار گرفتند. شرایط زبانی هر دو گروه به صورت پیش آزمون و پس آزمون در زمینه بهره های زبانی درکی با استفاده از آزمون رشد زبان فارسی سنجیده شد. داده های حاصل با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف-اسمیرنوف, تی-مستقل و تی-زوجی مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: هر دو گروه پیش از آموزش در تمام بهره های زبانی اعم از زبان درکی (452/0=P), بیانی (1/0=P) و گفتاری (428/0=P) شرایط یکسانی داشتند, اما پس از آموزش شرایط زبانی گروه خواندن در هر سه متغیر فوق, یعنی زبان درکی (043/0=P), بیانی (001/0>P) و گفتاری (001/0>P) نسبت به گروه دیگر به میزان معنی داری رشد و پیشرفت بیشتری نشان داد.نتیجه گیری: آموزش خواندن به روش کل خوانی نسبت به آموزش سنتی تاثیر بهتر و بیشتری بر بهره زبان درکی, بیانی و گفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون می گذارد. به عبارتی بررسی فنوتیپ رفتاری و شناختی کودکان داون نشان می دهد که مسیر بینایی بیشتر از مسیر شنیداری, یادگیری زبان گفتاری را تسهیل می کند و می توان با رویکرد آموزش استعدادها بهترین نتایج را بدست آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقان، مهدی، یادگاری، فریبا، شیرازی، طاهره سیما، و کاظم نژاد، انوشیروان. (1387). مقایسه تاثیر آموزش خواندن و آموزش سنتی زبان درمانی بر زبان درکی و بیانی کودکان مبتلا به نشانگان داون. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 9(3-4 (مسلسل 36-35))، 51-56. SID. https://sid.ir/paper/43409/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان مهدی، یادگاری فریبا، شیرازی طاهره سیما، کاظم نژاد انوشیروان. مقایسه تاثیر آموزش خواندن و آموزش سنتی زبان درمانی بر زبان درکی و بیانی کودکان مبتلا به نشانگان داون. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1387؛9(3-4 (مسلسل 36-35)):51-56. Available from: https://sid.ir/paper/43409/fa

    IEEE: کپی

    مهدی دهقان، فریبا یادگاری، طاهره سیما شیرازی، و انوشیروان کاظم نژاد، “مقایسه تاثیر آموزش خواندن و آموزش سنتی زبان درمانی بر زبان درکی و بیانی کودکان مبتلا به نشانگان داون،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 9، no. 3-4 (مسلسل 36-35)، pp. 51–56، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43409/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا