مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

950
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه الگوهای تعامل والدین در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی با گروه کنترل

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 48

چکیده

 مقدمه: الگوهای ارتباطی والدین با کودکان می تواند شخصیت فرزندان را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ویژگی های رفتاری مثبت یا منفی شود. چگونگی برخورد والدین, اثرات طولانی بر رفتار, عملکرد, انتظارات و در نهایت بر شخصیت افراد در آینده دارد. هدف از انجام این پژوهش, بررسی الگوهای تعامل والدین در کودکان با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی می باشد.روش بررسی: این مطالعه از نوع مورد, شاهد و بر روی پنجاه کودک 12-7 ساله پسر انجام گرفت, 25 نفر دانش آموز مبتلا به اختلال کمبود توجه به پیش فعالی مراجعه کننده به کلینک های روانپزشکی شهر اصفهان بر اساس معیارهای تشخیصی DSM-IV بودند و 25 نفر نیز دانش آموزان پسر عادی بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین دبستان های نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال 1384 انتخاب شدند و پرسش نامه الگوی تعامل والدین )شافر وادگرتون( در مورد آنها انجام گرفت.نتایج: در الگوی تعامل «ارتباط» میانگین نمره کودکان عادی 15.8 و میانگین نمره کودکان کمبود توجه- بیش فعال 13.42, در الگوی تعامل «پذیرش» میانگین گروه اول 14.76 و میانگین گروه دوم 11.76, در الگوی تعامل «کنترل» میانگین گروه اول 14.90 و گروه دوم 10.88, در الگوی تعامل «استقلال» میانگین گروه اول 13.28 و گروه دوم 11.76, در الگوی تعامل «کنترل پرخاشگرانه» میانگین گروه اول 13 و گروه دوم 19.68 و در الگوی تعامل «عدم دلبستگی پرخاشگرانه» میانگین گروه اول 13.36 و گروه دوم 16.67 می باشد. میانگین نمره الگوی تعامل والدین کودکان عادی در تمامی الگوهای تعاملی به جز «کنترل پرخاشگرانه» و «عدم دلبستگی پرخاشگرانه» بالاتر از کودکان مبتلا به کمبود توجه- بیش فعالی می باشد.نتیجه گیری: هر چه نمره الگوی تعاملی «پذیرش» والدین بیشتر باشد, شدت علایم کمبود توجه بیش فعال فرزندان آنها کمتر است. هر چه الگوی تعاملی «کنترل» مثبت در والدین بیشتر باشد نیز شدت علایم کمتر می باشد. همچنین با افزایش نمرات الگوهای تعامل «کنترل پرخاشگرانه» و «عدم دلبستگی پرخاشگرانه» شدت علایم کمبود توجه بیش فعال افزایش می یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاراحمدی، مژگان، طباییان، سیده راضیه، و افخمی عقدا، محمد. (1386). مقایسه الگوهای تعامل والدین در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی با گروه کنترل. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 15(1)، 44-48. SID. https://sid.ir/paper/434274/fa

    Vancouver: کپی

    کاراحمدی مژگان، طباییان سیده راضیه، افخمی عقدا محمد. مقایسه الگوهای تعامل والدین در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی با گروه کنترل. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1386؛15(1):44-48. Available from: https://sid.ir/paper/434274/fa

    IEEE: کپی

    مژگان کاراحمدی، سیده راضیه طباییان، و محمد افخمی عقدا، “مقایسه الگوهای تعامل والدین در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی با گروه کنترل،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 15، no. 1، pp. 44–48، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/434274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button