مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری در پرخاشگری فرزندان رزمندگان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 79

چکیده

 مقدمه: اختلال استرس پس از سانحه در رزمندگان با بروز علایم روانی - رفتاری در کودکان آنها همراه بوده است که به طور کلی مشابه همان مشکلات پدران آسیب دیده آنها می باشد. در این میان پرخاشگری شیوع بالایی دارد. این مطالعه به منظور بررسی اثربخشی گروه درمانی به دو روش "شناختی- رفتاری" در کنترل پرخاشگری پسران نوجوانی که پدر رزمنده مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه داشته اند طراحی گردیده است.روشها: 36 نوجوان پسر 11) تا 19 سال( که دارای پدر رزمنده مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بودند به صورت تصادفی در سه گروه درمان به شیوه های "عقلانی- هیجانی- رفتاری", "آرام سازی" و "لیست انتظار- شاهد" قرار گرفتند. هر دو روش مداخله مشتمل بر ده جلسه 60 دقیقه ای با فاصله یک بار در هفته بود. شدت پرخاشگری در بیماران به وسیله پرسشنامه پرخاشگری" پیش از شروع مداخله, بلافاصله پس از اتمام آن و دو ماه بعد سنجیده می شد.نتایج: تفاوت بین نمرات حاصل از پرسشنامه پرخاشگری بین سه گروه معنی دار بود. با در نظر گرفتن اثر متقابل روش مداخله و زمان, بین سه گروه در سنجش های متوالی تفاوت وجود داشت. تغییرات نمرات پرسشنامه پرخاشگری از شروع مداخله تا دو ماه پس از پایان آن نیز تفاوت معنی داری بین گروه شاهد با دو گروه مداخله را نشان می داد ولی تفاوتی بین دو گروه مداخله تفاوتی مشهود نبود.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که هر دو روش "عقلانی- هیجانی- رفتاری" و "آرام سازی" در کاستن از شدت پرخاشگری این کودکان موثر می باشند. توصیه می شود مطالعات بیشتری با حجم نمونه بزرگتر و طول مدت پیگیری افزون تر برای نتیجه گیری بهتر صورت پذیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برکتین، مجید، تقوی، ترانه، صالحی، مهرداد، و حسن زاده، اکبر. (1385). اثربخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری در پرخاشگری فرزندان رزمندگان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه . پژوهش در علوم پزشکی، 11(1)، 79-79. SID. https://sid.ir/paper/434530/fa

    Vancouver: کپی

    برکتین مجید، تقوی ترانه، صالحی مهرداد، حسن زاده اکبر. اثربخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری در پرخاشگری فرزندان رزمندگان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه . پژوهش در علوم پزشکی[Internet]. 1385؛11(1):79-79. Available from: https://sid.ir/paper/434530/fa

    IEEE: کپی

    مجید برکتین، ترانه تقوی، مهرداد صالحی، و اکبر حسن زاده، “اثربخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری در پرخاشگری فرزندان رزمندگان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ،” پژوهش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 1، pp. 79–79، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/434530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button