Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,941
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی در ارتقای سطح عزت نفس و رابطه آن با کارکردهای هوشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه: عزت نفس پایین، به نوعی عامل آسیب پذیری در برابر اختلالات رفتاری کودکی قلمداد می گردد که می تواند مستقیم یا غیر مستقیم بر رفتارهای هوشی، تحصیلی یا اجتماعی تآثیر گذارد.روش: پژوهش تجربی پیش رو، با روش پیش آزمون ـ پس آزمون در چارچوب برنامه پیشگیری اولیه، در صدد برآمد تا اثر آموزش بهداشت روانی را بر 48 آزمودنی اختصاص یافته به گروههای مورد شاهد با روش تصادفی، ارزیابی نماید. آزمودنی ها در طی 15 جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی که هر یک با ارزیابی پیشرفت دنبال می شد، کارورزی نمودند. تکنیکهای مورد استفاده در این پژوهش، مشاهده، مصاحبه، مقایسه نمرات تحصیلی، پرکردن پرسشنامه ها، اجرای آزمونها و آموزش و ارزیابی روان شناس بودند. ابزارها عبارت بودند از: بررسی فهرست اطلاعات دموگرافیک (خود ساخته)، پرسشنامه عزت نفس کودکان (آلیس پوپ، 1988)، هوش آزمای تجدید نظر شده و کسلر کودکان (با جداول هنجاریابی شده شهیم و همکاران، 1374)، برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی به صورت گروهی و شفاهی.نتایج: نتایج بیانگر آن بودند که هوش بهرهای کلامی، عملی و کل گروه مورد، نسبت به گروه شاهد، پس از آزمون بهبود یافتند (p<0.01). گروه مورد پس از مداخله، روی خرده آزمونهای اطلاعات، درک مفاهیم و حافظه، در میان خود و نیز در مقایسه با گروه شاهد، نمرات بالاتری نشان داد. مقایسه عزت نفس دو گروه تایید نمود که نمرات عزت نفس دو گروه، قبل و بعد از مداخله آموزشی، در سطح 01/0، تفاوت معنادار دارند. گروه مورد به ویژه در دو مقیاس عزت نفس، یعنی نگرش تحصیلی و ارتباط اجتماعی، نسبت به گروه شاهد، بهبود و نمره های بالاتری نشان داد. لازم به ذکر است که ضریب همبستگی پیرسون، رابطه مثبتی را در کارکردهای هوش و عزت نفس گروه مورد بیان نمود (p<0.05). از طرفی، گروه مورد، در پیشرفت تحصیلی، تفاوت معناداری با قبل از مداخله نشان نداد.بحث: یافته ها بیانگر نقش مثبت و اثر مستقیم آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی در افزایش توان مواجهه فرد با معضلات فردی و اجتماعی خود هستند. نتایج نشان می دهند که با بهبود ارزشیابی عاطفی فرد از خودش (ارتقای عزت نفس)، کارکردهای هوشی مانند توجه، استدلال، یادگیری و ...، دقت و سرعتی با ضریب بالاتر پیدا می کنند. از سویی، برخلاف یافته های قبلی، در این پژوهش، پیشرفت معناداری در نمرات تحصیلی دانش آموزان، پس از مداخله، مشاهده نشد که به نظر می رسد به نحوه برگزاری امتحانات مرتبط باشد، و البته موضوعی قابل بحث است. در پایان شایان ذکر است که پیشگیری اولیه، مقرون به صرفه تلقی می گردد و لازم است آموزش مهارتهای زندگی، از هر نوع، در سطح فراگیر و به صورت یک برنامه بهداشت روانی مدون و بی وقفه و حتی به عنوان یک درس، در مدارس عملی گردد. تحقیق حاضر، گرچه دارای کاستی های فراوان است ولی می تواند مقدمه ای کوچک برای فعالیتهای آتی باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی راد، مریم. (1381). بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی در ارتقای سطح عزت نفس و رابطه آن با کارکردهای هوشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله بیماریهای کودکان ایران، 13(ضمیمه)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/434985/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی راد مریم. بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی در ارتقای سطح عزت نفس و رابطه آن با کارکردهای هوشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله بیماریهای کودکان ایران[Internet]. 1381؛13(ضمیمه):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/434985/fa

    IEEE: کپی

    مریم محمودی راد، “بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی در ارتقای سطح عزت نفس و رابطه آن با کارکردهای هوشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،” مجله بیماریهای کودکان ایران، vol. 13، no. ضمیمه، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/434985/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا