مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,027
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی نحوه یادگیری مهارتهای اساسی بالینی پرسنل مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی موثرترین شیوه برای بهبود کیفیت آموزش است بخصوص آنکه نحوه یادگیری ارزیابی و موارد نقص و قوت مشخص و سپس هریک بر حسب نیاز تغییر یا ارتقا داده شود. این مطالعه نیز با هدف تعیین نحوه یادگیری مهارتهای بالینی انجام گرفته است تا بر اساس نتایج نحوه آموزش مامایی بهبود یابد.روش و ابزار: این مطالعه از نوع مقطعی می باشد. جامعه و نمونه پژوهش شامل 140 نفر از ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی– درمانی بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست نحوه یادگیری مهارتهای مامایی رایج بود که به روش خود گزارش دهی تکمیل شد. نحوه یادگیری مهارتهای بالینی در این بررسی به صورت ذیل تقسیم شده بود:1- یادگیری در دوران دانشجویی توسط مربی 2- یادگیری در دوارن دانشجویی توسط یک شخص صلاحیت دار 3- یادگیری در دوارن دانشجویی توسط سایر دانشجویان 4- یادگیری در محیط کار توسط همکاران و 5- سایر موارد یادگیری …نتایج: یافته ها نشان داد که اکثر واحدهای مورد بررسی مهارتهای مربوط به مراقبت از مادر طول لیبر (3/39%)، مهارت انجام زایمان غیر طبیعی (4/36%)، مراقبتهای لازم از مادر بعد از اعمال جراحی زنان (47%) و مهارت مراقبت از نوزاد را در دوران دانشجویی و توسط مربی مربوطه آموخته بودند اما مهارتهای انجام اقدامات صحیح دارو درمانی (42%) و مراقبت از مادر باردار با حاملگی پرخطر (50%) را اکثرا  در دوران دانشجویی و توسط یک شخص صلاحیت دار (پرسنل مسوول، رزیدنت و…) آموخته بودند. همچنین این بررسی نشان داد که اکثر نمونه ها (7/30) مهارت مربوط به استفاده صحیح از وسایل اتاق زایمان و نوزادان را در زمان دانشجویی و توسط دانشجویان بالاتر آموخته بودند. لازم به ذکر است که بین بعضی از مشخصات دموگرافیک واحدهای مورد بررسی و نحوه یادگیری مهارتهای رایج اختلاف معنی دار آماری (003/ (p=0یافته شد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج اکثریت آموزشها توسط مربیان صورت گرفته است اما آنچه مسلم است دستیابی به مهارت کامل و صلاحیت حرفه ای همه جانبه قبل از ورود به حرفه نیازمند تلاش بیشتری می باشد که از جمله آن افزایش کسب مهارت بیشتر دانشجو توسط مربی است که خود نیازمند تامین مربی کافی جهت آموزش، برگزاری دوره های بازآموزی جهت مربیان و استفاده بیشتر از مراکز مهارتهای بالینی می باشد همچنین با توجه به نتایج پیشنهاد می شود استفاده از پرسنل متبحر بیمارستان می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش مهارت دانش آموختگان داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دافعی، مریم، نصیریانی، خدیجه، مجاهد، شهناز، و بکایی، مهشید. (1384). ارزیابی نحوه یادگیری مهارتهای اساسی بالینی پرسنل مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/435071/fa

    Vancouver: کپی

    دافعی مریم، نصیریانی خدیجه، مجاهد شهناز، بکایی مهشید. ارزیابی نحوه یادگیری مهارتهای اساسی بالینی پرسنل مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/435071/fa

    IEEE: کپی

    مریم دافعی، خدیجه نصیریانی، شهناز مجاهد، و مهشید بکایی، “ارزیابی نحوه یادگیری مهارتهای اساسی بالینی پرسنل مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/435071/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button