Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

851
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی تاثیر آموزش واحد درسی "جمعیت و تنظیم خانواده" بر آگاهی و نگرش دانشجویان دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد، سال 1383

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه تنظیم خانواده بعنوان بخشی از حقوق بشر و منزلت انسانی شناخته شده است و از جمله حقوق باروری که در کنگره قاهره مورد تاکید واقع شده است، حق دسترسی همگان، بخصوص نسل جوان به اطلاعات صحیح در مورد بهداشت باروری می باشد. در همین راستا دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 با تصویب قانون تنظیم خانواده، وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف به ایجاد واحد درسی بنام" جمعیت و تنظیم خانواده" در کلیه رشته های آموزشی خود گردانید. این تحقیق، مقدمه ای بر تحقیقات گسترده تر علمی است و سعی بر آن دارد تا با ارایه سرفصل جدیدی برای واحد درسی "جمعیت و تنظیم خانواده"، گامی در جهت دستیابی جوانان به نیازهای آموزشی خود در زمینه بهداشت باروری بردارد.روش و ابزار:این پژوهش، مطالعه تحلیلی(Analytical study) ، از نوع مورد- شاهد یا(Case-control) می باشد که با هدف "تعیین تاثیر آموزش واحد درسی «جمعیت و تنظیم خانواده» بر آگاهی و نگرش دانشجویان در دو گروه مورد و شاهد، در دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد، در سال 1383 "انجام گرفته است. نمونه های مورد بررسی، 252 نفراز دانشجویان این دانشکده بودند که در دو گروه مورد و شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه مورد شامل دانشجویانی بود که درس «جمعیت و تنظیم خانواده» را گذرانیده بودند و گروه شاهد، دانشجویانی که این واحد را نگذرانیده بودند. از این تعداد 144 نفر در گروه مورد و 108 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که به روش خود- ایفا(Self-Administered) توسط دانشجویان تکمیل گردید. سوالات پرسشنامه مشتمل بر: مشخصات دموگرافی- اجتماعی دانشجویان، سنجش آگاهی، نگرش آنان در خصوص مسایل جمعیتی و تنظیم خانواده بود. دو سوال نیز به نظر خواهی از دانشجویان در رابطه با واحد درسی «جمعیت و تنظیم خانواده» اختصاص داشت. اطلاعات پرسشنامه ها پس از تکمیل و کد گذاری، بصورت داده های آماری در نرم افزار  (SPSS11.5)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: یافته های پژوهش در مورد مشخصات دمو گرافی- اجتماعی، حاکی از آن بود که اکثر دانشجویان در هر دو گروه، مرد و مجرد بودند و اغلب دانشجویان گروه مورد اظهار داشتند که روش ارایه درس به آنها سخنرانی بوده است و در کلاس مشارکت غیر فعال داشته اند. در زمینه آگاهی، نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر دانشجویان در گروه مورد (60%)، رتبه متوسط داشتند، در حالیکه (56%) دانشجویان در گروه شاهد، رتبه آگاهی آنان ضعیف بود و بطور معناداری آگاهی گروه مورد بیشتر از گروه شاهد گزارش شد (P<0.0001). همچنین آشنایی با روشهای پیشگیری از بارداری در گروه مورد، بطور معناداری بیش از گروه شاهد بود(P<0.05) . درگروه مورد، آگاهی فقط با نحوه مشارکت در کلاس رابطه معنی داری را نشان داد  (P<0.04)و در گروه شاهد آگاهی مردان بیش از زنان گزارش شد.(P=0.01) در قسمت سنجش نگرش، اکثر دانشجویان در هر دو گروه، رتبه متوسط را کسب کردند، به عبارت دیگر، نگرش دانشجویان دو گروه تفاوت معنی داری نداشت(P>0.05) . همچنین در زمینه نگرش، در گروه مورد، دانشجویان زن بطور معنی داری، نگرش بهتری نسبت به دانشجویان مرد داشتند  (P<0.0001)و نیز نگرش دانشجویانی که در کلاس مشارکت نسبتا فعال داشتند، بطور معنی داری بیش از دانشجویان غیر فعال در کلاس بود(P=0.03) . همچنین در گروه شاهد، نگرش دانشجویانی که تحصیلات مادر آنها لیسانس و بالاتر بود، با P=0.02  بصورت معنی داری بیش از دانشجویانی بود که مادران آنها تحصیلات راهنمایی داشتند. در همین گروه، بین سن و میزان نگرش رابطه معکوس و معنی داری مشاهده شد .(P=0/02) در ضمن در هر دو گروه بین میزان آگاهی و میزان نگرش، رابطه مستقیم و معنی داری مشاهده شد (P<0/05). نتیجه گیری: در نهایت میتوان گفت که آموزش واحد درسی «جمعیت و تنظیم خانواده» توانسته است در حد کمی بر آگاهی دانشجویان تحت مطالعه موثر واقع شود ولی بر نگرش این دانشجویان تاثیر معنی داری نداشته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفیعی، فروغ، عباسی شوازی، معصومه، عباسی شوازی، محمدتقی، و عبادی فردآذر، فربد. (1384). ارزشیابی تاثیر آموزش واحد درسی "جمعیت و تنظیم خانواده" بر آگاهی و نگرش دانشجویان دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد, سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/435391/fa

    Vancouver: کپی

    شفیعی فروغ، عباسی شوازی معصومه، عباسی شوازی محمدتقی، عبادی فردآذر فربد. ارزشیابی تاثیر آموزش واحد درسی "جمعیت و تنظیم خانواده" بر آگاهی و نگرش دانشجویان دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد, سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/435391/fa

    IEEE: کپی

    فروغ شفیعی، معصومه عباسی شوازی، محمدتقی عباسی شوازی، و فربد عبادی فردآذر، “ارزشیابی تاثیر آموزش واحد درسی "جمعیت و تنظیم خانواده" بر آگاهی و نگرش دانشجویان دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد, سال 1383،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/435391/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا