مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

441
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه درک ساخت های مشتق از حرکت نحوی بین کودکان آسیب دیده شنوایی با کودکان شنوا

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 39

چکیده

 هدف: آسیب شنوایی در دوران کودکی معمولا بر همه جنبه های تولید و درک گفتار تاثیرگذار است. به نظر می رسد افراد آسیب دیده شنوایی از برخی مهارت های گفتاری و زبانی از جمله درک ساخت های مشتق از حرکت نحوی محروم هستند. هدف مطالعه حاضر مقایسه درک ساخت های مشتق از حرکت نحوی اسم بین کودکان آسیب دیده شنوایی و کودکان شنوای فارسی زبان می باشد.روش بررسی: این مطالعه از نوع مورد شاهدی بود که در آن 20 کودک شنوای 6 تا 7 ساله و 20 کودک آسیب دیده شنوایی 8 تا 12 ساله به روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان مدارس عادی دولتی و مدارس استثنایی دولتی ویژه ناشنوایان مقطع ابتدایی انتخاب شدند. به جز کم شنوایی در دانش آموزان ناشنوا, افراد مورد مطالعه هیچ گونه بیماری یا مشکل عصبی تایید شده ای نداشتند. برای تعیین میزان و نوع کم شنوایی, به پرونده وضعیت شنوایی دانش آموزان و تایید شنوایی شناس مدارس ناشنوایان استناد شد. برای انجام آزمون درک, از تکلیف محقق ساخته انطباق جمله – تصویر استفاده شد. در ابتدا روایی محتوایی احراز شد و بررسی پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 77 درصد مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و یو- من ویتنی و نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین نمره درک ساخت های مشتق از حرکت نحوی, در کودکان شنوا و آسیب دیده شنوایی تفاوت معناداری وجود داشت ( (P<0.05درک کودکان آسیب دیده شنوایی از جمله های دارای ساخت متعارف بهتر از جمله های مشتق از حرکت نحوی بود.نتیجه گیری: پاسخ های نادرست کودکان آسیب دیده شنوایی به تکلیف انطباق جمله – تصویر, بیانگر درک ناکامل آنها از جمله های مشتق از حرکت نحوی است و تفاوت چشمگیر کودکان شنوا و آسیب دیده شنوایی در درک جمله های مشتق از حرکت نحوی نشانگر نیاز ویژه این گروه به آموزش چنین ساخت هایی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تیموری، رباب، رقیب دوست، شهلا، سلیمانی، فرین، کریملو، مسعود، و شاهرخی، امین. (1389). مقایسه درک ساخت های مشتق از حرکت نحوی بین کودکان آسیب دیده شنوایی با کودکان شنوا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 11(5 (مسلسل 45) (ویژه نامه توانبخشی اعصاب کودکان))، 31-39. SID. https://sid.ir/paper/43565/fa

    Vancouver: کپی

    تیموری رباب، رقیب دوست شهلا، سلیمانی فرین، کریملو مسعود، شاهرخی امین. مقایسه درک ساخت های مشتق از حرکت نحوی بین کودکان آسیب دیده شنوایی با کودکان شنوا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1389؛11(5 (مسلسل 45) (ویژه نامه توانبخشی اعصاب کودکان)):31-39. Available from: https://sid.ir/paper/43565/fa

    IEEE: کپی

    رباب تیموری، شهلا رقیب دوست، فرین سلیمانی، مسعود کریملو، و امین شاهرخی، “مقایسه درک ساخت های مشتق از حرکت نحوی بین کودکان آسیب دیده شنوایی با کودکان شنوا،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 11، no. 5 (مسلسل 45) (ویژه نامه توانبخشی اعصاب کودکان)، pp. 31–39، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43565/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button