Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,226
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس مهارتهای اجتماعی و بررسی دیدگاههای معلمان این دوره درباره محتوای کتب فوق الذکر

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی بر اساس آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان است. به همین منظور ضمن تحلیل محتوای کتب فوق الذکر از نظرات دبیران نیز استفاده شده است. جامعه مورد بررسی این پژوهش, شامل دو بخش است: 1- کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی, که از هر کتاب ده درس به صورت تصادفی ساده انتخاب و به عنوان نمونه تحلیل شد. 2- همه دبیران دوره راهنمایی نواحی دو گانه شهرستان ارومیه (98 نفر) که حجم نمونه آماری 78 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات دبیران, پرسشنامه بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد و جهت بررسی مهارتهای اجتماعی در کتب فوق الذکر چک لیست مهارتهای اجتماعی تهیه شد. برای طبقه بندی داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. همچنین فرضیه های پژوهش به وسیله آمار استنباطی, با بهره گیری از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و از آزمون تعقیبی شفه آزمون شدند, سپس بر اساس سوالات تحقیق بررسی های لازم انجام گرفت که در مجموع نتایج زیر حاصل شد: میزان مهارتهای اجتماعی موجود در کتب تعلیمات اجتماعی مجموعا «در حد متوسط و متوسط به پایین بود و تعداد و درصد مقوله های مهارتهای اجتماعی در کتاب سال اول بیشتر از سال دوم و دوم بیشتر از سوم بود. توالی و مداومت از اصول سازماندهی محتوا در زمینه مهارتهای اجتماعی در کتب فوق الذکر رعایت شده و مناسب است. اکثر دبیران موافق تناسب میان محتوای کتب تعلیمات اجتماعی با زمان اختصاص یافته به آن نبودند. تصاویر مجود در زمینه مهارتهای اجتماعی در کتابها در حد متوسط و در کتابهای اول و دوم بیشتر از کتاب سوم بود. در مجموع, دبیران پایه اول و دوم معتقدند که محتوای کتابهای این دو پایه در زمینه آموزش مهارتهای اجتماعی در حد متوسط و زیاد به دانش آموزان کمک می کنند و دبیران پایه سوم معتقدند که محتوای آن کتاب در زمینه آموزش مهارتهای اجتماعی در حد کم و متوسط به دانش آموزان کمک می کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی نسب، سیدداوود، و دهقانی، مرضیه. (1387). تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس مهارتهای اجتماعی و بررسی دیدگاههای معلمان این دوره درباره محتوای کتب فوق الذکر. تعلیم و تربیت، 24(2 (مسلسل 94))، 79-98. SID. https://sid.ir/paper/435802/fa

Vancouver: کپی

حسینی نسب سیدداوود، دهقانی مرضیه. تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس مهارتهای اجتماعی و بررسی دیدگاههای معلمان این دوره درباره محتوای کتب فوق الذکر. تعلیم و تربیت[Internet]. 1387؛24(2 (مسلسل 94)):79-98. Available from: https://sid.ir/paper/435802/fa

IEEE: کپی

سیدداوود حسینی نسب، و مرضیه دهقانی، “تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس مهارتهای اجتماعی و بررسی دیدگاههای معلمان این دوره درباره محتوای کتب فوق الذکر،” تعلیم و تربیت، vol. 24، no. 2 (مسلسل 94)، pp. 79–98، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/435802/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا