مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سیره پیامبر اعظم (ص) در برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بر اساس مهارت های زندگی، از منظر دبیران و تحلیل محتوای کتب فوق الذکر

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 32

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی میزان آموزش مهارت های زندگی از منظر سیره نبوی (ص) در کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی است. به همین منظور, ضمن تحلیل محتوای کتاب های یاد شده, از نظرات دبیران نیز استفاده شده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش, اولا شامل کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی و ثانیا کلیه دبیران دوره راهنمایی شهرستان ارومیه است که از جامعه اول, کلیه درس ها تحلیل گردید و از جامعه دوم, 80 معلم به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای برررسی نظرات دبیران, پرسش نامه محقق ساخته بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد و جهت بررسی مهارت های زندگی بر اساس سیره نبوی (ص), مصادیق مهارت های زندگی شناسایی گردید. برای طبقه بندی داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. فرضیه های پژوهش به وسیله آمار استنباطی و با بهره گیری از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه مورد آزمون قرار گرفت, سپس بر اساس سوالات تحقیق بررسی های لازم نیز انجام گرفت که در مجموع نتایج زیر حاصل شد:میزان مهارت های زندگی با توجه به سیره نبوی (ص) در کتب تعلیمات اجتماعی, مجموعا در حد متوسط و متوسط به پایین ارزیابی شد. تعداد و درصد مقوله های مهارت های زندگی در کتاب پایه پنجم دوره ابتدایی بیشتر از پایه های سوم و چهارم و در دوره راهنمایی سال اول بیشتر از سال دوم و سوم تشخیص داده شد. اکثر دبیران با تناسب بین محتوای کتب تعلیمات اجتماعی و زمان اختصاص یافته به آن موافق نبودند. اکثر دبیران پایه های اول و دوم راهنمایی معتقدند که در کتب دوره راهنمایی به آموزش مهارت های زندگی از منظر پیامبر اکرم (ص), در حد متوسط پرداخته شده است, لیکن دبیران پایه سوم معتقدند که در کتاب اجتماعی سال سوم به این موضوع در حد متوسط به پایین پرداخته شده است. در مجموع, دبیران هر سه پایه راهنمایی اذعان داشتند که در این کتاب ها از روش و سیره پیامبر اکرم (ص) به صورت روشن و مشخص اسم برده نشده و به صراحت از آن سخن به میان نیامده است. مضافا این که با توجه به سوال های باز پرسش نامه, اکثر دبیران استفاده از سبک و سیره پیامبر اکرم (ص) در کتب درسی تعلیمات اجتماعی را پیشنهاد نموده اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دهقانی، مرضیه، حسینی نسب، سیدداوود، و حسین پور، علیرضا. (1390). بررسی سیره پیامبر اعظم (ص) در برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بر اساس مهارت های زندگی, از منظر دبیران و تحلیل محتوای کتب فوق الذکر. نوآوری های آموزشی، 10(40)، 7-32. SID. https://sid.ir/paper/75580/fa

Vancouver: کپی

دهقانی مرضیه، حسینی نسب سیدداوود، حسین پور علیرضا. بررسی سیره پیامبر اعظم (ص) در برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بر اساس مهارت های زندگی, از منظر دبیران و تحلیل محتوای کتب فوق الذکر. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1390؛10(40):7-32. Available from: https://sid.ir/paper/75580/fa

IEEE: کپی

مرضیه دهقانی، سیدداوود حسینی نسب، و علیرضا حسین پور، “بررسی سیره پیامبر اعظم (ص) در برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بر اساس مهارت های زندگی, از منظر دبیران و تحلیل محتوای کتب فوق الذکر،” نوآوری های آموزشی، vol. 10، no. 40، pp. 7–32، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75580/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button