مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

761
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر سه روش درمانی بوبت، آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر فعالیتهای روزمره زندگی کودکان فلج مغزی

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 11

چکیده

 هدف: این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر سه رویکرد درمانی بوبت, آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر فعالیتهای روزمره زندگی کودکان فلج مغزی 5-3 ساله آموزش پذیر انجام گرفت.روش بررسی: در این مطالعه شبه تجربی و مداخله ای که به صورت قبل و بعد انجام شد, جامعه هـدف کودکان فلج مغزی 5-3 سال شهر تهران و نمونه های در دسترس کودکان مراجعه کننده به کلینیک های بنیاد توانبخشی ولعیصر (عج) بودند که از بین آنها 45 کودک که شرایط ورود به مطالعه را داشتند, با در نظر گرفتن شرایط همگنی (سن, جنس, هوشبهر و نوع اختلال) به صورت ساده و هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده به سه گروه 15 نفره تخصیص یافته و مداخلات درمانی بوبت, آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر روی آنها صورت گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمونهای گودیناف جهت تعیین میزان هوشبهر و آمـوزش پـذیر بودن کودکان و گـزارش ارزیابی پیشرفـت مـددجو (CDER) جهت ارزیابی عملکرد فعالیت های روزمره زندگی (ADL) بودند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمونهای آماری ویلکاکسون, کروسکال– والیس و من- ویتنی انجام شد.یافته ها: هر سه گروه پیشرفت معنی داری در انجام فعالیتهای روزمره زندگی بعد از انجام مداخلات نسبت به قبل از آن داشتند (P<0.001). تفاوت معنی داری بین سه گروه از لحاظ عملکرد کل ADL وجود داشته (P<0.001) و روشهای درمانی به ترتیب اثرگذاری عبارت بودند از: آموزش نمونشی, آموزش به والدین و بوبت. رابطه معنی داری بین اختلاف عملکرد سه گروه, در 13 خرده مهارت از 17 خرده مهارت فعالیتهای روزمره زندگی وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری: رویکردهای بوبت, آموزش نمونشی و همچنین آموزش به والدین موجب پیشرفت مهارتهای فعالیتهای روزمره زندگی می شوند, اما در رویکرد درمانی آموزش نمونشی, تاکید بر آموزشهای گروهی به مددجویان, سبب بهبود بیشتر تعاملات اجتماعی و ارتباطی و همچنین وجود برنامه و آموزشهای عملی, باعث پیشرفت آنها در انجام مهارتهای روزمره زندگی می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دالوند، حمید، دهقان، لیلا، فیضی، آوات، و امیرسالاری، سوزان. (1387). تاثیر سه روش درمانی بوبت, آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر فعالیتهای روزمره زندگی کودکان فلج مغزی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 9(1 (مسلسل 33))، 6-11. SID. https://sid.ir/paper/43591/fa

    Vancouver: کپی

    دالوند حمید، دهقان لیلا، فیضی آوات، امیرسالاری سوزان. تاثیر سه روش درمانی بوبت, آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر فعالیتهای روزمره زندگی کودکان فلج مغزی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1387؛9(1 (مسلسل 33)):6-11. Available from: https://sid.ir/paper/43591/fa

    IEEE: کپی

    حمید دالوند، لیلا دهقان، آوات فیضی، و سوزان امیرسالاری، “تاثیر سه روش درمانی بوبت, آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر فعالیتهای روزمره زندگی کودکان فلج مغزی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 9، no. 1 (مسلسل 33)، pp. 6–11، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43591/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button