مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر تفاوت نمرات ارزشیابی ارایه شده توسط دانشجویان و مسوولین بر نمره کل ارزشیابی اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- 1383

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: هیات علمی بعنوان یک عامل مهم در نظام آموزشی سهم به سزایی دارد و ارزشیابی از کیفیت فعالیتهای علمی– آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه در بالا بردن سطح کیفیت فعالیت آنان و کمک به مدیران در تصمیم گیریهای صحیح مفید است. مسوولیت و تعهد دانشگاه در قبال جامعه، نیاز به اتخاذ تصمیم در مورد انتخاب، گزینش، تداوم اشتغال و ارتقای اساتید و تمایل خود اساتید به آگاهی از اثر بخشی تدریس و راهکارهای بهبود آن از دلایل ضرورت ارشیابی هستند. جهت ارزشیابی از یک استاد راههای متعددی وجود دارد و ارزشیابی از کیفیت تدریس می تواند توسط خود استاد، همکاران، مدیران گروههای آموزشی و دانشجویان صورت پذیرد. در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد این امر توسط دانشجویان و مسوولین شامل مدیر گروه آموزشی و معاون آموزشی دانشکده و بیمارستان در دو دانشکده پزشکی و پرستاری و مامایی انجام می شود و مدیر گروه نیز توسط رییس دانشکده ارزشیابی می گردد. با توجه به وجود تفاوت عقیده اساتید در تاثیر ارزشیابی دانشجویان و مسوولین بر نمره ارزشیابی، این مطالعه به منظور تعیین میزان تاثیر و اختلاف بین نمرات ارزشیابی ارایه شده توسط دانشجویان و مسوولین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به منظور بهبود کیفیت روند ارزشیابی صورت پذیرفت.روش و ابزار: مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی است که بر روی نمرات ارزشیابی اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در 3 نیمسال تحصیلی (نیمسال دوم 82–81، نیمسال اول و دوم 83– 82) صورت پذیرفت. اطلاعات لازم که نمرات خام و میانگین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان و مسوولین در 3 نیمسال تحصیلی (به تفکیک گروههای پایه، بالینی و پرستاری و مامایی) بود از مستندات مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه استخراج گردید و از طریق نرم افزار SPSS 11  و آزمونهای آماریt مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین نمره ارزشیابی ارایه شده توسط دانشجویان پایه در 3 نیمسال متوالی ذکرشده به ترتیب 15/16، 47/16، 37/16 میباشد. میانگین نمره ارزشیابی ارایه شده توسط دانشجویان بالینی به ترتیب 42/17، 35/16، 02/17 و میانگین نمره ارزشیابی ارایه شده توسط دانشجویان پرستاری و مامایی به ترتیب 91/15، 98/16، 07/16 است. میانگین نمره ارزشیابی مسوولین پایه به ترتیب 22/17، 57/18، 53/18 بوده و مسوولین بالینی به ترتیب با میانگین 12/16، 41/17، 3/16 اساتید زیر مجموعه خود را ارزشیابی نموده اند.میانگین نمره ارزشیابی مسوولین پرستاری و مامایی نیز به ترتیب 87/18، 39/18، 47/18 می باشد. آزمون  tنشان داد که بین میانگین نمرات دانشجویان و مسوولین در مجموع این 3 نیمسال اختلاف معنی دار با 0.05>P وجود دارد. که این اختلاف به تفکیک در گروه پرستاری و مامایی باP=0/03  معنی دار بوده ولی در مورد گروه پایه (P=0/052)  و بالینی (P=0.55) معنی دار نبود. آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشانگر عدم وجود اختلاف معنی دار بین نمرات ارزشیابی دانشجویان سه گروه بود ولی بین نمرات مسئولین 3 گروه اختلاف معنی دار وجود داشت (P=0/019).نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین ارزشیابی یک استاد توسط دانشجویان و مسوولین اختلاف وجود دارد و ارزشیابی دانشجویان از ثبات بیشتری برخورداراست. (بررسی موردی گاها نشانگر وجود اختلاف زیاد بین این دونوع ارزشیابی است). به نظر می رسد این اختلاف در گروه پرستاری و مامایی و سپس گروه پایه بیشتر وجود دارد و ارزشیابی مسوولین این دو گروه نسبت به ارزشیابی دانشجویان از سطح بالاتری برخوردار است. شاید یکی از دلایل این امر حضور بیشتر اساتید گروه پایه و پرستاری و مامایی و داشتن و گذاشتن زمان بیشتر درامور محوله از طرف مسوولین است. هر چنداطلاع دقیق از دلایل این مساله نیاز به بررسی بیشتر دارد ولی به نظر میرسد در صورت رتبه بندی نمرات اساتید در کل دانشگاه باید به وجود این اختلاف توجه نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معزی، معصومه، شیرزاد، هدایت اله، و زمان زاد، بهنام. (1384). بررسی تاثیر تفاوت نمرات ارزشیابی ارایه شده توسط دانشجویان و مسوولین بر نمره کل ارزشیابی اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/436515/fa

    Vancouver: کپی

    معزی معصومه، شیرزاد هدایت اله، زمان زاد بهنام. بررسی تاثیر تفاوت نمرات ارزشیابی ارایه شده توسط دانشجویان و مسوولین بر نمره کل ارزشیابی اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/436515/fa

    IEEE: کپی

    معصومه معزی، هدایت اله شیرزاد، و بهنام زمان زاد، “بررسی تاثیر تفاوت نمرات ارزشیابی ارایه شده توسط دانشجویان و مسوولین بر نمره کل ارزشیابی اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- 1383،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/436515/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button