Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

967
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت شنوایی دانش آموزان نابینا

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 18

چکیده

 هدف: بررسی وضعیت شنوایی دانش آموزان نابینای آموزشگاههای نابینایان پسران شهر تهرانمواد و روشها: این پژوهش سنجشی توصیفی بر روی 320 دانش آموز نابینا در سال تحصیلی 1379-80 که تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی قرار داشتند صورت گرفت.یافته ها: 20.94 درصد از دانش آموزان مورد بررسی دچار افت شنوایی در یک گوش (7.19 درصد) یا هر دو گوش (13.75 درصد) بودند به عبارتی میزان افت دو طرفه بیشتر از یکطرفه بود, این اختلاف از نظر آماری نیز معنی دار بدست آمد (P.V=0.007). علاوه بر این, 5.94 درصد از دانش آموزان دارای سرومن متراکم (بدون افت شنوایی) بودند. در بررسی انواع کم شنوایی در 640 گوش مورد مطالعه, 15.16 درصد کم شنوایی حسی – عصبی, 1.56 درصد کم شنوایی انتقالی و 0.62 درصد کم شنوایی آمیخته مشاهده گردید. نکته قابل توجه این بود که فراوانی کم شنوایی حسی – عصبی در این افراد حدود 10 برابر کم شنوایی انتقالی بود. کم شنوایی عمدتا در حد ملایم و متوسط بود و شکل ادیوگرام نیز بیشتر از نوع نزولی (HTL) بود.با توجه به معاینات و ارزیابی های صورت گرفته, 8.13 درصد از دانش آموزان مورد بررسی, نیازمند اقدامات درمانی, 15.31 درصد نیازمند خدمات توانبخشی و 3.44 درصد نیز نیازمند اقدامات توام درمانی و توانبخشی بودند. درصد آگاهی والدین, مربیان و خود دانش آموزان مبتلا به مساله کم شنوایی به ترتیب 20.9 , 22.39 و 26.87 درصد بود. نسبت فامیلی والدین با کم شنوایی حسی – عصبی ارتباط معنی داری دارد.بحث: اختلالات شنوایی در دانش آموزان نابینا نسبت به دانش آموزان بینا شیوع بیشتری دارد و غالبا از نوع حسی – عصبی است. از این رو شناسایی آنها از طریق غربالگری بویژه در فرکانهای بالا و پیگیری های درمانی و توانبخشی آنها حایز اهمیت می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ستاری، کریم، موسوی، عبداله، کاکوجویباری، علی اصغر، کیهانی، محمدرضا، و جلایی، بهرام. (1382). بررسی وضعیت شنوایی دانش آموزان نابینا. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 12(21-20)، 11-18. SID. https://sid.ir/paper/437241/fa

    Vancouver: کپی

    ستاری کریم، موسوی عبداله، کاکوجویباری علی اصغر، کیهانی محمدرضا، جلایی بهرام. بررسی وضعیت شنوایی دانش آموزان نابینا. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1382؛12(21-20):11-18. Available from: https://sid.ir/paper/437241/fa

    IEEE: کپی

    کریم ستاری، عبداله موسوی، علی اصغر کاکوجویباری، محمدرضا کیهانی، و بهرام جلایی، “بررسی وضعیت شنوایی دانش آموزان نابینا،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 12، no. 21-20، pp. 11–18، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/437241/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا