مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تماس زودرس با محیط بالینی: گزارش یک مطالعه مداخله ای

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: تحصیل در دوره پزشکی می تواند با تنش های متعددی همراه باشد که از جمله آنها برخورد با محیط های آموزشی ناآشنا مانند محیط های آموزشی بالینی است. تماس زودرس با محیط بالینی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش تنش حرفه ای، جهت دهی به نگرش دانشجو و ایجاد انگیزش مطرح شده است.روشها: در یک مطالعه مداخله ای در قالب پیش آزمون- پس آزمون 45 دانشجوی پزشکی سالهای اول و دوم پزشکی در یک برنامه پنج روزه حضور در بیمارستان در قالب گردشهای مشابه در راند ،بخش، اتاق عمل، اورژانس و درمانگاه شرکت نمودند. دانشجویان که در گروههای 7 تا 8 نفره تقسیم شده بودند همراه با یک راهنما از دانشجویان سال 6 و 7 (کارورز) با عملکرد رده های مختلف آموزشی و نحوه گردش کار آشنا شده، یک شب کشیک را هم به عنوان ناظر در بیمارستان و اورژانس گذراندند. نگرشهای افراد با شیوه پرسشنامه جمع ایفا 18 سوالی پیش آزمون و 30 سوالی پس آزمون با مقیاس لیکرتی اندازه گیری شد.یافته ها: نگرش نسبت به کیفیت و اثر بخشی آموزش پزشکی پس از اجرای برنامه به میزان 81% افزایش یافت(P<0.05) . در حالی که نگرش مثبت نسبت به حرفه و شغل پزشکی در پایان دوره به میزان 4/0 نسبت به پیش آزمون کاهش پیدا کرد .(P<0.05) تغییر مثبت نگرش نسبت به آموزش پزشکی در گروه زنان بیش از مردان بود(P<0.05) . ولی این تفاوت در مورد نگرش نسبت به حرفه و شغل پزشکی مشاهده نشد. 86% از گروه مورد بررسی به لزوم اجرای این برنامه برای همه دانشجویان سال اول اذعان داشتند و 96% اعتقاد داشتند که این دوره عامل درس خواندن بیشتر آنها در آینده شده است. همین نسبت از گروه معتقد بودند اجرای این دوره باعث شد از تحصیل در پزشکی بیشتر لذت ببرند و همه شرکت کنندگان مایل بودند در آینده داوطلبانه به بیمارستان بیایند. 65% افراد بعد از دوره اذعان داشتند که حرفه پزشکی در عمل سخت تر از آن بود که فکر می کردند و 35 % با این نظر موافق بودند که بیمار کاملا از آنچه قبلا تصور می کردند متفاوت بود.نتیجه: اجرای این دوره تاثیر تماس زودرس با محیط بالینی به عنوان محل درمان و محل آموزش را به خوبی نشان داد. گرچه حجم نمونه مداخله انجام شده و شرایط آن امکان تعمیم همه جانبه را فراهم نمی آورد ولی به نظر می رسد اجرای این دوره به عنوان عامل انگیزش و جهت دهی به فراگیری دانشجو در طول دوره تحصیل و ایجاد آگاهی از آینده حرفه ای تاثیرات مثبتی را به جای گذاشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ادیبی، ایمان، عابدی، ذبیح اله، معمارزاده، مهرداد، و ادیبی، پیمان. (1381). تماس زودرس با محیط بالینی: گزارش یک مطالعه مداخله ای. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/438559/fa

    Vancouver: کپی

    ادیبی ایمان، عابدی ذبیح اله، معمارزاده مهرداد، ادیبی پیمان. تماس زودرس با محیط بالینی: گزارش یک مطالعه مداخله ای. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/438559/fa

    IEEE: کپی

    ایمان ادیبی، ذبیح اله عابدی، مهرداد معمارزاده، و پیمان ادیبی، “تماس زودرس با محیط بالینی: گزارش یک مطالعه مداخله ای،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/438559/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button