مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,112
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصلاح یک اشتباه مصطلح در مورد تعداد کانالهای دندان مولر اول بالا

صفحات

 صفحه شروع 459 | صفحه پایان 463

چکیده

 زمینه و هدف:عدم اطلاع دقیق دندانپزشک از احتمال وجود کانال اضافی در بعضی از دندانها موجب درمان ناقص و غلط او می گردد. از آنجا که کتابهای مرجع آناتومی دندان در این زمینه از دقت لازم و کافی برخوردار نیستند بنابراین این مطالعه با هدف بررسی شیوع کانال دوم ریشه مزیوباکال دندان های مولر فک بالا انجام گرفت.مواد و روش ها: 60 دندان تازه کشیده شده جمع آوری و در محلول هیپوکلریت 5.5 درصد نگهداری شد. در رادیوگرافی با کولینگوال از تمام دندانها در 8.3 درصد از دندان ها کانال دوم قابل مشاهده بود اما در رادیوگرافی مزیودیستالی این رقم به 50 درصد افزایش یافت. پس از تهیه حفره دسترسی به طریقه معمول فقط در 28.3 درصد از موارد مدخل کانال دوم کشف شد اما پس از گسترش حفره دسترسی با استفاده از یک فرز روند به میزان 41.7 درصد به تعداد کانالهای پیدا شده قبلی اضافه شد. در مرحله آخر با قطع ریشه از محل انشعاب ریشه ها به کشف 21.7 درصد از کانال ها موفق شدیم.یافته ها: در مجموع 91.7 درصد از دندان های مولر اول فک بالا در ریشه مزیوباکال خود دارای دو کانال ML و MB بودند که 58.3 درصد به شکل TYPEII و 33.3 درصد به شکل TYPEIII بودند و از 60 نمونه مورد مطالعه تنها 8.3 درصد دندانها یک کانال داشتند.نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که دندان مولر اول بالا دارای 4 کانال می باشد ولی ممکن است در کمتر از 10 درصد موارد دارای 3 کانال باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اقبال، محمدجعفر، عسگری، سعید، و عبداله وند، رضا. (1381). اصلاح یک اشتباه مصطلح در مورد تعداد کانالهای دندان مولر اول بالا. مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (JOURNAL OF DENTAL SCHOOL SHAHID BEHESHTI UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCE)، 20(4 (ویژه اندو))، 459-463. SID. https://sid.ir/paper/440864/fa

    Vancouver: کپی

    اقبال محمدجعفر، عسگری سعید، عبداله وند رضا. اصلاح یک اشتباه مصطلح در مورد تعداد کانالهای دندان مولر اول بالا. مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (JOURNAL OF DENTAL SCHOOL SHAHID BEHESHTI UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCE)[Internet]. 1381؛20(4 (ویژه اندو)):459-463. Available from: https://sid.ir/paper/440864/fa

    IEEE: کپی

    محمدجعفر اقبال، سعید عسگری، و رضا عبداله وند، “اصلاح یک اشتباه مصطلح در مورد تعداد کانالهای دندان مولر اول بالا،” مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (JOURNAL OF DENTAL SCHOOL SHAHID BEHESHTI UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCE)، vol. 20، no. 4 (ویژه اندو)، pp. 459–463، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/440864/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button