Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

630
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بهداشت حضوری و غیر حضوری برآگاهی و عملکرد آرایشگران شهر خلخال در زمینه روش های پیشگیری از هپاتیت (ب) در سال 1379

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 13

چکیده

 سابقه و هدف: هپاتیت ب که یکی از مهمترین عفونت های کبدی است از مشکلات عمده بهداشتی جهان به حساب می آید. هر چند در بسیاری از موارد درمان موثری برای آن وجود ندارد ولی توسط واکسیناسیون قابل پیشگیری است با توجه به اینکه استفاده از واکسن برای همه امکانپذیر نیست. لذا موثرترین راه پیشگیری از آن, آموزش بهداشت است. یکی از راه های انتقال ویروس هپاتیت ب استفاده مشترک از وسایل و لوازم کار آرایشگری است و آرایشگران و مشتریان آنها در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. این طرح با هدف مقایسه روش های آموزش حضوری و غیر حضوری و نیز تعیین همبستگی میان ویژگی های فردی مانند سن, تحصیلات, سطح آگاهی و عملکرد آرایشگران قبل و بعد از آموزش انجام گردید.روش کار: این طرح یک مطالعه نیمه تجربی بود که جامعه پژوهشی آن را کلیه آرایشگران تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی شهر خلخال تشکیل می دادند. ابزار گردآوری داده ها شامل یک پرسشنامه و یک چک لیست عملکرد بود. طبق برنامه از قبل تعیین شده پس از سنجش اولیه, به گروه حضوری روش سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ و به گروه غیر حضوری جزوه خود آموز و پمفلت ارایه شد. آنگاه پس از سه ماه, سنجش مجدد انجام شد و داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها نشان داد که اولا میانگین نمرات آگاهی و عملکرد جامعه مورد پژوهش قبل از آموزش پایین بود. ثانیا بین میانگین نمرات آگاهی و امتیازات عملکرد افراد مورد پژوهش قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی داری وجود داشت (P=0.01). ثالثا بین میانگین نمرات آگاهی و امتیازات عملکرد افراد مورد پژوهش در دو روش تفاوت معنی داری مشاهده نشد, یعنی روش های آموزش حضوری و غیر حضوری بر یکدیگر برتری نداشتند و نیز همبستگی معنی داری بین متغیرهای زمینه ای مانند: سن, میزان تحصیلات و غیره و سطح آگاهی و عملکرد افراد مورد پژوهش قبل و بعد از آموزش بدست نیامد.نتیجه گیری: در این بررسی مشخص شد که شناخت آرایشگران از هپاتیت ب کم است و بایستی در هر فرصتی از انواع روشهای آموزش حضوری و غیر حضوری استفاده نمود تا شناخت آنان نسبت به هپاتیت افزایش یابد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حمیدزاده اربابی، یوسف. (1381). تاثیر آموزش بهداشت حضوری و غیر حضوری برآگاهی و عملکرد آرایشگران شهر خلخال در زمینه روش های پیشگیری از هپاتیت (ب) در سال 1379. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، 1(3 ( پیاپی 3))، 8-13. SID. https://sid.ir/paper/442448/fa

Vancouver: کپی

حمیدزاده اربابی یوسف. تاثیر آموزش بهداشت حضوری و غیر حضوری برآگاهی و عملکرد آرایشگران شهر خلخال در زمینه روش های پیشگیری از هپاتیت (ب) در سال 1379. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل[Internet]. 1381؛1(3 ( پیاپی 3)):8-13. Available from: https://sid.ir/paper/442448/fa

IEEE: کپی

یوسف حمیدزاده اربابی، “تاثیر آموزش بهداشت حضوری و غیر حضوری برآگاهی و عملکرد آرایشگران شهر خلخال در زمینه روش های پیشگیری از هپاتیت (ب) در سال 1379،” مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، vol. 1، no. 3 ( پیاپی 3)، pp. 8–13، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/442448/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا