مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,262
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

غربالگری اختلالات تکاملی کودکان مهد کودک های شهر ساری در سال 1385

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 75

چکیده

 سابقه و هدف: بررسی حوزه های تکاملی کودکان تاکنون کم تر مورد توجه قرار گرفته و پایش دست یابی کودکان به ملاک های تکاملی توسط مراجع بهداشتی درمانی با کاستی ها و نقص های فراوان همراه است. یکی از روش های بهبود این وضعیت استفاده از روش های غربالگری بررسی تکامل کودک می باشد. پرسشنامه PEDs (ارزیابی والدین از تکامل کودک) یکی از ابزارهای غربالگری تکامل کودک می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی اختلالات تکاملی از نظر والدین بر اساس پرسشنامه PEDs در کودکان مهد کودک های شهر ساری در سال 1385 بوده است.مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه کودکان زیر 6 سال مهدکودک های شهر ساری و روش نمونه گیری خوشه ای بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه PEDs (ارزیابی والدین از تکامل کودک) مشتمل بر 38 سوال در زمینه اطلاعات جمعیت شناختی, سابقه بیماری و میزان نگرانی والدین در حوزه های تکاملی با طیف پاسخ «بلی-کمی- خیر» بود. پس از جمع آوری اطلاعات تحلیل نتایج با نرم افزار SPSS11 انجام گردید. آزمون مربع کای Wilcoxon برای بررسی ارتباطات استفاده شد و P<0.05 معنی دار تلقی گردید.یافته ها: 736 پرسشنامه از 829 پرسشنامه تکمیل گردید (ضریب بازگشت 88.7 درصد). سن نمونه 4.28±1.31 سال بود. 50.1 درصد پسر و بقیه دختر بودند. به طور متوسط 3.2 درصد والدین در هر حوزه تکاملی اظهار نگرانی کامل و 9.5 درصد نیز اظهار نگرانی نسبی نموده بودند. ترتیب نگرانی والدین در حوزه های مختلف اینگونه بود: ارتباط با دیگران (6.4 درصد), رفتارکودک (6.1 درصد), صحبت کردن (4.3 درصد) یادگیری آموزش های دبستانی و پیش دبستانی (3.1 درصد), درک کردن کودک (2.5 درصد), یادگیری کودک برای انجام اعمال خود (2.1 درصد), استفاده از انگشتان دست (1.4 درصد) و استفاده از پاها و بازوها (1.1 درصد). نگرانی والدین با سطح تحصیلات والدین, محل سکونت و سابقه بیماری در کودک ارتباط معنادار داشت (P<0.05). درصد مراجعه در کودکان ارجاع داده شده به مراکز تشخیص قطعی 23.41 بود که در 80 درصد مشکل رفتاری و 87.5 درصد مشکل گفتاری و 16.6 درصد مشکل شنوایی تشخیص داده شد.استنتاج: درصد قابل توجهی از والدین بر اساس پرسشنامه PEDs درمورد حوزه های تکاملی کودکانشان اظهار نگرانی نمودند اما پی گیری آنان برای مراجعه به مراکزتشخیص قطعی مطلوب نبود. درمورد اکثریت موارد نگرانی والدین, تشخیص نهایی برای یک کودک یک بیماری را نشان داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کوثریان، مهرنوش، وحیدشاهی، کوروش، شفاعت، عارفه بیگم، عباس خانیان، علی، عزیزی، سعدی، شاهرخ، شبنم، و اسدی، مونا. (1386). غربالگری اختلالات تکاملی کودکان مهد کودک های شهر ساری در سال 1385. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 17(59)، 69-75. SID. https://sid.ir/paper/44251/fa

    Vancouver: کپی

    کوثریان مهرنوش، وحیدشاهی کوروش، شفاعت عارفه بیگم، عباس خانیان علی، عزیزی سعدی، شاهرخ شبنم، اسدی مونا. غربالگری اختلالات تکاملی کودکان مهد کودک های شهر ساری در سال 1385. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1386؛17(59):69-75. Available from: https://sid.ir/paper/44251/fa

    IEEE: کپی

    مهرنوش کوثریان، کوروش وحیدشاهی، عارفه بیگم شفاعت، علی عباس خانیان، سعدی عزیزی، شبنم شاهرخ، و مونا اسدی، “غربالگری اختلالات تکاملی کودکان مهد کودک های شهر ساری در سال 1385،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 17، no. 59، pp. 69–75، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/44251/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button