Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

659
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

162
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر در یادگیری کار با رایانه در دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت مشهد

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 147

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 تکنولوژی رایانه می تواند برای کمک به دانشجویان در زمینه دستیابی، سازمان دهی، دستکاری و نمایش اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد. تحول رایانه و تکنولوژی اطلاعات (Information Technology-IT) سیستم های مراقبت بهداشتی پیشرفته را در قسمت های ارتباط، آموزش، ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی تغییر شکل داده است. این پیشرفت ها بطور مسلم بر مدیریت بیمار و آموزش ارایه دهندگان مراقبت بهداشتی تاثیر دارد. مطالعات نشان می دهد اکثر استفاده کنندگان از کامپیوتر، بویژه متخصصین مراقبت های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه، اطلاعات کمی از نظر آموزش و استفاده از IT دارند (1تا3). بنابراین، مطالعه ای به منظور تعیین میزان آشنایی دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت مشهد با رایانه و کاربرد آن انجام شد که در این مطالعه، جامعه پژوهش دانشجویان 8 رشته از مقطع کاردانی و کارشناسی دوره روزانه و شبانه بودند که نیمی از آنها در تمام مقاطع تحصیلی (530 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که 54.2 درصد دانشجویان در حد اپراتوری و 9.4 درصد در حد پیشرفته، با رایانه آشنایی دارند که این میزان در دانشجویان مذکر بیشتر بود (P=0.04). در مجموع، بیش از یک چهارم دانشجویان، رایانه شخصی داشتند ولی آزمون مجذور کای ارتباط معنی داری بین وجود رایانه شخصی در منزل و جنس نشان نداد. همچنین میانگین سن دانشجویانی که در حد پیشرفته با رایانه کار کرده بودند بیشتر از سایرین بود (P=0.04). بین میزان تحصیلات پدر و آشنایی دانشجو با رایانه ارتباط معنی داری مشاهده نشد ولی بین میزان تحصیلات مادر و آشنایی با رایانه رابطه معنی داری وجود داشت (P=0.01). آزمون آماری مجذور کای رابطه معنی داری را بین متوسط درآمد ماهیانه خانواده و نحوه کار کردن با رایانه نشان داد (P=0.00). نظر به اینکه دانشجویان امروز، کارکنان فردای سیستم بهداشتی- درمانی هستند و آموزش آنها نقش بسیار مهمی در تغییر مهارت های آینده دارد، این مطالعه نشان داد که نیاز به آموزش دانشجویان درباره کاربرد رایانه، با توجه به ویژگی های شخصی دانشجو، و تنظیم آن با اهداف IT در دانشگاه ها باید در اولویت اول قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرباززین آباد، معصومه، و واحدیان، محمد. (1385). عوامل موثر در یادگیری کار با رایانه در دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6(2 (پیاپی 16))، 146-147. SID. https://sid.ir/paper/443321/fa

    Vancouver: کپی

    سرباززین آباد معصومه، واحدیان محمد. عوامل موثر در یادگیری کار با رایانه در دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1385؛6(2 (پیاپی 16)):146-147. Available from: https://sid.ir/paper/443321/fa

    IEEE: کپی

    معصومه سرباززین آباد، و محمد واحدیان، “عوامل موثر در یادگیری کار با رایانه در دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت مشهد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 6، no. 2 (پیاپی 16)، pp. 146–147، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/443321/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا