مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,256
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

272
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنگری به رویکرد کاربر مداری در کتابخانه های تخصصی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 20

چکیده

 آنچه در رابطه با استاندارد کردن کتابخانه ها انجام می شود, عمدتا به خدمات فنی, فضای فیزیکی و تجهیزات, و محتوای اطلاعاتی (مجموعه) مربوط می شود. اما با توجه به این که بسیاری از حرفه مندان و صاحب نظران این حرفه, رویکرد کاربردمداری را در ارایه خدمات کتابخانه ای به ماموریت مداری و مجموعه مداری ترجیح می دهند, این شیوه نگاه به استانداردسازی, با رویکرد کاربر مدارانه همخوانی ندارد. به بیان دیگر, با وجود ادعای پایبندی به کاربرمداری, عملا از این شیوه در جهت ماموریت مداری و مجموعه مداری استفاده می شود. این مساله در کتابخانه های تخصصی اهمیتی افزون تر می یابد, زیرا قرار است نتیجه فعالیت این دسته از کتابخانه ها در قالب محصول پژوهش, تجسم یابد و به تولید دانش جدید منجر شود. آموزش کاربران و سوق دادن آنان در جهت تحصیل سواد اطلاعاتی مطابق با حدود هر چه بالاتری از استانداردها, موجب می شود کتابخانه ها در نیل به اهداف خود و تحقق واقعی رویکرد کاربر مدارانه موفق شوند؛ بویژه آنکه تعاریف جدید سواد اطلاعاتی در آموزشهای کتابخانه ای ریشه داشته و کتابخانه های تخصصی باید ـ با توجه به شرایط خاص اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی کشور ـ بیش و پیش از استاندارد کردن خدمات فنی تجهیزات و فضای کتابخانه؛ به آموزش سواد اطلاعاتی بر مبنای استانداردها به کاربران خود بپردازند تا بدین ترتیب ضمن استقلال بخشیدن به آنان در کسب اطلاعات و دانش افزایی, موجب کارآمدی بیشتر خدمات کتابخانه های تخصصی گردند. بر این مبنا, کتابخانه ها باید در درجه اول به ارزیابی کاربران خود بر مبنای استانداردهای سواد اطلاعاتی و در وهله دوم به طراحی و اجرای برنامه های آموزشی بر مبنای این ارزیابی با هدف ارتقای سطح سواد اطلاعاتی, بپردازند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی، علی حسین. (1385). بازنگری به رویکرد کاربر مداری در کتابخانه های تخصصی. کتابداری و اطلاع رسانی، 9(3 (مسلسل 35))، 11-20. SID. https://sid.ir/paper/443700/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی علی حسین. بازنگری به رویکرد کاربر مداری در کتابخانه های تخصصی. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1385؛9(3 (مسلسل 35)):11-20. Available from: https://sid.ir/paper/443700/fa

    IEEE: کپی

    علی حسین قاسمی، “بازنگری به رویکرد کاربر مداری در کتابخانه های تخصصی،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 9، no. 3 (مسلسل 35)، pp. 11–20، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/443700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button