مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در سال 1383

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش بالینی از مقاطع حساس آموزش پزشکی است که در ایجاد توانمندیهای حرفه ای فراگیران نقش عمده ای دارد. ارتقا کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف این مطالعه تعیین نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دوره های روزانه و شبانه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود.روش و ابزار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی با استفاده از پرسشنامه خود ساخته در دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد انجام شد و نظرات 150 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی جمع آوری شد. تدوین پرسشنامه با استفاده از شکایات شایع دانشجویان از آموزش بالینی در سالهای گذشته و نقطه نظرات اساتید در این زمینه گرد آوری و با مطالعه منابع علمی لیست آیتم های پرسشنامه تهیه شد. روائی این ابزار با استفاه از اعتبار محتوی و پایایی آن از طریق آزمون مجدد تعیین شد. نمونه گیری بصورت آسان انجام شده و کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دوره روزانه و شبانه که ترمهای آخر خود را می گذراندند، در مطالعه شرکت داده شدند.نتایج: مشخص بودن شرح وظایف دانشجو در بخش (70%)، ارایه اهداف درس در اولین روز کار آموزی و آموزش در راستای این اهداف، مطلع شدن دانشجو از نحوه ارزشیابی در اولین روز کار آموزی (70%) و رضایت دانشجو از نحوه ارزشیابی (75%)، رعایت مراحل آموزش بالینی یعنی ابتدا مشاهده، سپس عملکرد همراه مربی و نهایتا عملکرد مستقیم (70%)، حمایت کامل مربی از دانشجو (75%)، آموزش اخلاق حرفه ای و نحوه ارتباط با بیمار (75%)، برخورد مناسب مربی با دانشجو (100%) و نظارت کافی بر روند آموزش بالینی (75%) مهمترین نقاط قوت و اهمیت ندادن به نظرات دانشجو در برنامه ریزی کارآموزی (70%)، ناهماهنگی دروس نظری و کار آموزی (80%)، عدم وجود امکانات رفاهی (87%)، عدم امکان تصمیم گیری دانشجو در برنامه ریزی مراقبت از بیمار (75%)، عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در محیط بالینی (100%) و عدم ارزشیابی مربی بالینی توسط دانشجو (75%) مهمترین نقاط ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان بودند. در این مطالعه همچنین نقاط قوت و ضعف از دیدگاه دانشجویان قوی و ضعیف مورد مقایسه قرار گرفته است که نتایج آن بطور مفصل در متن مقاله خواهد آمد.نتیجه گیری: استفاده از نظرات دانشجویان در برنامه ریزی کار آموزی، فراهم کردن شرایط کاربرد آموخته های تئوری بر بالین بیمار، برقراری امکانات رفاهی کافی، استفاده از وسایل کمک آموزشی در محیط بالینی و ارزشیابی مربیان بالینی توسط دانشجویان مسایلی هستند که می توانند در ارتقا کیفیت آموزش بالینی موثر واقع شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دل آرام، معصومه، و آیین، فرشته. (1384). بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/444942/fa

    Vancouver: کپی

    دل آرام معصومه، آیین فرشته. بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/444942/fa

    IEEE: کپی

    معصومه دل آرام، و فرشته آیین، “بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در سال 1383،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/444942/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button