Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,647
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دوره های روزانه و شبانه دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سال 1382

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: دوره های کارآموزی و کارورزی در شکل دهی مهارتهای اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان پرستاری و مامایی نقش اساسی دارد. حدود 50 درصد از دوره آموزشی رشته های پرستاری و مامایی صرف آموزش بالینی و درمانگاهی می شود. ضعف برنامه ریزی برای آموزش و بویژه آموزش بالینی عامل یک دسته از مشکلات است که در نهایت ضعف مهارتهای حرفه ای فارغ التحصیلان و کاهش و کارآیی و اثربخشی نظام آموزش و کیفیت ارایه خدمات بهداشتی درمانی به جامعه را در بردارد. باتوجه به اهمیت نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان فرایند آموزش و اهمیت شناسایی مشکلات موجود, هدف مطالعه حاضر بررسی مشکلات آموزش بالینی رشته های پرستاری و مامایی از دیدگاه دانشجویان دوره های روزانه و شبانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1382 می باشد.روش اجرا: در این پژوهش توصیفی 120 نفر از دانشجویان دوره های روزانه و شبانه رشته های پرستاری و مامایی و اتاق عمل دانشکده پرستاری و مامایی به روش طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند, ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که 2 هفته پس از پایان آخرین دوره کارآموزی در ترم مذکور توسط دانشجویان تکمیل شد. جهت تدوین پرسشنامه در طی 2 سال گذشته شکایات شایع دانشجویان از آموزش بالینی و نقطه نظرات اساتید در این زمینه گردآوری و با مطالعه منابع علمی لیست آیتم های پرسشنامه تهیه شد. روایی پرسشنامه از طریق محتوایی و پایانی آن به روش آزمون مجدد بررسی و همسانی درونی آن تایید شد. ویژگیهای فردی و تحصیلی دانشجویان و نمرات کارآموزی آنان به وسیله پرسشنامه جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی, آزمونهای تی کای دو و ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد.نتایج: میانگین سنی دانشجویان 22.06 سال بود. 21.7 درصد از دانشجویان پسر و 78.2 درصد دختر بودند, 41.7 درصد دانشجوی رشته پرستاری, 44.2 درصد مامایی و 14.2 درصد دانشجوی رشته اتاق عمل بودند. شایع ترین مشکلات مربوط به فرایند آموزش که توسط دانشجویان گزارش شد عبارت بودند از: عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب مثل مولاژ و فیلم که در تمرین و مشاهده تکنیکهای عملی کمک کننده هستند که توسط 72.5 درصد از دانشجویان به آن اشاره شده, وجود نداشتن امکانات و تجهیزات لازم آموزشی در بخش که در 85.4 از موارد, مجبور بودن دانشجو به انجام وظایف پرسنل بخش که در 54.1 درصد از موارد و تعداد زیاد دانشجو در کارآموزی که توسط 40.3 درصد از دانشجویان مورد اشاره قرار گرفت. 77 درصد از دانشجویان از روشهای ارزشیابی بالینی رضایت نداشته و خواستار تجدید نظر مربیان در این زمینه بودند. مهمترین نقاط قوت کارآموزیها عبارت بودند از: یادگیری اخلاق حرفه ای و نحوه ارتباط صحیح با بیمار که توسط 91.7 درصد از دانشجویان, ارایه اهداف دوره کارآموزی در اولین روز دوره همراه با توضیحات لازم که توسط 82.6 درصد و آموزش دانشجویان در راستای اهداف کارآموزی که توسط 81.7 درصد از دانشجویان ذکر گردید. در این مطالعه همچنین مهمترین نقاط قوت و ضعف آموزشهای بالینی به تفکیک از دیدگاه دانشجویان رشته های پرستاری مامایی و اتاق عمل دانشجویان زن و مرد و دانشجویان ضعیف, متوسط و قوی بررسی و مقایسه شده است.بحث و نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که از دیدگاه اکثر دانشجویان اهداف دوره های کارآموزی و کارروزی مشخص و محتوای آموزش دوره بر اساس اهداف بوده و به آموزش مهارتهای ارتباطی که مربوط به اهداف حیطه عاطفی هستند. توجه لازم صورت گرفته است که مربوط به وجود برنامه مشخص آموزش بالینی در اکثر گروههای آموزشی دانشکده می باشد. بر اساس یافته های مطالعه علاوه بر تداوم و تقویت برنامه های موجود, تامین امکانات کافی و محیطهای آموزشی استاندارد و نیز اصلاح روشهای ارزشیابی بالینی مورد تاکید قرار می گیرد. از یافته های این پژوهش در تدوین کارگاههای آموزش بالین جهت مربیان دانشکده پرستاری و مامایی استفاده خواهد شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدیوزاده، طلعت، و فرخی، فریده. (1382). بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دوره های روزانه و شبانه دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 67-68. SID. https://sid.ir/paper/451177/fa

    Vancouver: کپی

    خدیوزاده طلعت، فرخی فریده. بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دوره های روزانه و شبانه دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):67-68. Available from: https://sid.ir/paper/451177/fa

    IEEE: کپی

    طلعت خدیوزاده، و فریده فرخی، “بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دوره های روزانه و شبانه دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سال 1382،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 67–68، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/451177/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا