Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,022
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش راهبردهای حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 59

چکیده

 سابقه و هدف: مالتیپل اسکلروزیس شایع ترین اختلال تحلیل برنده غلاف میلین در سلسله اعصاب مرکزی است. این بیماری در سنین اولیه جوانی با تخریب موضعی یا تکه تکه میلین در سلسله اعصاب مرکزی شروع می شود و با دوره های نامنظم بهبود و عود علایم همراه است. همانند دیگر بیماری های مزمن در مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس نیز یکسری نقص های شناختی از جمله نقص در حافظه (Memory loss) شایع است. حافظه به مفهوم کلی, آن دسته از جریان های روانی است که فرد را به ذخیره سازی تجربه ها, ادراک ها و یادآوری مجدد آنها قادرمی سازد. با توجه به درگیر کردن جمعیت جوان جامعه و ابعاد از کارافتادگی این بیماری و انواع مشابه و کاربرد بسیار حافظه در زندگی آدمی و با توجه به این نکته که مطالعات صورت گرفته در داخل حاکی از فقر مطالعات بنیادین و کاربردی می باشد, و شیوع قابل توجه به این نکته که مطالعات صورت گرفته در داخل حاکی از فقر مطالعات بنیادین و کاربردی می باشد, و شیوع قابل توجه این بیماران در ایران ما را بر این داشت تا در این تحقیق, اثربخشی برخی از راهبردهای بهبود عملکرد حافظه را در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس, که از نقص حافظه رنج می برند, مورد بررسی قرار دهیم.روش بررسی: این تحقیق از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل کلیه بیمارا زن مبتلا به M.S در شهر اصفهان در سال 1386 می باشد. تعداد 30 نفر از جامعه آماری که به صورت نمونه گیری در دسترس توسط بیمارستان خورشید, انتخاب و برای اجرای تحقیق در نظر گرفته شدند. نمونه های تحقیق بصورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفری قرار داده شدند. یک گروه شامل گروه آزمایش و گروه دوم کنترل بودند. حافظه بیماران به وسیله 2 آزمون, یکی آزمون حافظه و کسلر و دیگری آزمون محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت که قبل و بعد از آموزش راهبردهای حافظه (طی 8 جلسه, هر هفته 2 جلسه), این سنجش انجام و پس از یکماه پیگیری صورت پذیرفت.یافته ها: یافته ها نشان می دهد که آموزش راهبردهای حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس, تاثیر داشته است, چگونگی این تاثیر به وسیله 4 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت.در فرضیه اول, نتایج نشان داد که آموزش تقویت حافظه بر نمرات حافظه (حافظه و کسلر) شرکت کنندگان در پس آزمون گروه آزمایشی تاثیر داشته است, (P<0.01) میزان این تاثیر %65 بود. در فرضیه دوم, همین نتیجه در مورد نمرات آزمون محقق ساخته در پس آزمون گروه آزمایشی بدست آمد, (P<0.01) که میزان تاثیر آن %69 بود. در فرضیه های سوم و چهارم که 2 آزمون وکسلر و محقق ساخته, پس از پیگیری مورد بررسی قرار گرفتند, نتایج تاثیر آموزش تقویت حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس در مرحله پیگیری را نشان می دهد. میزان این تاثیر در مورد نمرات هر دو آزمون %67 بود (P<0.01).نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان می دهد که آموزش راهبردهای بهبود حافظه و بکارگیری صحیح این راهبردها در زندگی روزمره, حافظه بیماران به مالتیپل اسکلروزیس را بهبود می بخشد و نتایج مثبتی بدست می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    واعظی، مریم، شایگان نژاد، وحید، نشاط دوست، حمیدطاهر، مولوی، حسین، و عسگری، کریم. (1386). بررسی تاثیر آموزش راهبردهای حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. علوم مغز و اعصاب ایران (IRANIAN JOURNAL OF NEUROLOGY)، 6(18-17)، 49-59. SID. https://sid.ir/paper/445772/fa

    Vancouver: کپی

    واعظی مریم، شایگان نژاد وحید، نشاط دوست حمیدطاهر، مولوی حسین، عسگری کریم. بررسی تاثیر آموزش راهبردهای حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. علوم مغز و اعصاب ایران (IRANIAN JOURNAL OF NEUROLOGY)[Internet]. 1386؛6(18-17):49-59. Available from: https://sid.ir/paper/445772/fa

    IEEE: کپی

    مریم واعظی، وحید شایگان نژاد، حمیدطاهر نشاط دوست، حسین مولوی، و کریم عسگری، “بررسی تاثیر آموزش راهبردهای حافظه در بهبود حافظه بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس،” علوم مغز و اعصاب ایران (IRANIAN JOURNAL OF NEUROLOGY)، vol. 6، no. 18-17، pp. 49–59، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445772/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا