مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

961
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نیازها و روش های آموزشی متخصصین علوم آزمایشگاهی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

  مقدمه: در سیستم آموزشی کنونی در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی و استفاده منطقی از نیروی انسانی یک ضرورت است و در این راستا شناسایی نیازهای آموزشی و معین نمودن اولویت ها و روشهای مناسب و نوین آموزشی در برنامه های آموزش مداوم امکان استفاده بهینه از منابع محدود و دردترس را فراهم می کند .تعیین اولویتهای آموزشی مورد نیاز و روشهای موثر آموزشی متخصصین علوم آزمایشگاهی با استفاده از نظرات آنان است.روشها: این مطالعه توصیفی– مقطعی بوده است و با استفاده از پرسشنامه معتبر و پایا و خود اجرا که در هنگام برگزاری برنامه های مدون و نیز در زمان دریافت گواهینامه مقدماتی و نهایی آموزش مداوم توسط متخصصین علوم آزمایشگاهی تکمیـل گردیـده واطلاعـات آن جمع آوری شد.یافته ها: 243 نفر از متخصصین علوم آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته اند که دارای میانگین سنی (8/11 = SD) 6/42 سال و میانگین سابقه خدمت 3/14 سال بوده اند . 6/64% آنان مرد بوده اند و نیازهای آموزشی برمبنای اولویت ها در پرسشنامه به ترتیب شامل: کنترل کیفیت آزمایشگاهـهـا (61%) ،ایمونولــوژی (60%) و هماتولــوژی (3/56%) ،میکـروب شناسـی (2/51%) و بیوشیمـی(5/46%) ، PCR (1/44%)،انگـل شناسی (1/44%) ، روشها و تکنیکهای جدید آزمایشگاهی (43%) ، تازه های علمی(3/40%) و هورمون شناسی (3/34%) بوده است بیشترین روشهای مورد درخواست:کارگاه آموزشی(4/63%)، سخنرانی همراه بافیلم (63%)، سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ (1/55%)، معرفی بیماران در حضور اساتید (2/36%)، اینترنت (6/34%) بوده است . مناسب تریـن نوع آموزش به ترتیب اولویـت: برنامه های مـدون (51%) ، مطالعـه کتـب خودآمـوز(2/50%)، تماشای Video tape و استفاده ازاینترنت (8/49%)، مطالعه مجلات خودآموز (8/35%)، سمینار و کنگره (8/35%) ، استفاده از نوار صوتی (23%) بوده است .3/59% متخصصین علوم آزمایشگاهی ترجیج میداده اند که مدت اجرای برنامه کمتر از 3 روز باشد .نتیجه: توصیه می شود که برنامه ریزان آموزش مداوم قبل از طراحی محتوای برنامه ها، نیازسنجی نمایند و موفقیت یک راهبرد آموزشی بستگی به دانستن فلسفه شناخت نیاز و نوع مداخله آموزشی و شیوه های مختلف یادگیری موثر دارد .

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صبوری، احمد، شیرازی، ماندانا، زینالو، علی اکبر، و علاالدینی، فرشید. (1381). بررسی نیازها و روش های آموزشی متخصصین علوم آزمایشگاهی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/445898/fa

    Vancouver: کپی

    صبوری احمد، شیرازی ماندانا، زینالو علی اکبر، علاالدینی فرشید. بررسی نیازها و روش های آموزشی متخصصین علوم آزمایشگاهی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/445898/fa

    IEEE: کپی

    احمد صبوری، ماندانا شیرازی، علی اکبر زینالو، و فرشید علاالدینی، “بررسی نیازها و روش های آموزشی متخصصین علوم آزمایشگاهی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445898/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button