مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,224
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان اضطراب و عوامل مرتبط با آن در محیط بالینی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: مواجهه با اضطراب سابقه ای به قدمت تاریخ حیات انسان دارد و اضطراب شدید می تواند آثار و عوارض جدی را به دنبال داشته باشد از آنجایی که دروس کارآموزی در رشته های اتاق عمل و هوشبری می توانند برای دانشجویان اضطراب آور باشند، این مطالعه با هدف تعیین میزان اضطراب و عوامل مرتبط با آن در محیط بالینی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری انجام پذیرفت.روش و ابزار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 84 نفر از دانشجویان اتاق عمل و هوشبری آموزشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال 1383 انجام شده است نمونه پژوهش همان جامعه پژوهش است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای سه بخشی شامل، اطلاعات دموگرافیک، اضطراب هامیلتون و عوامل اضطراب آور در سه حیطه مربی، دانشجو و محیط اتاق عمل بود داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های توصیفی و استنباطی آنالیز گردید.نتایج: یافته ها نشان داد که 40 درصد از دانشجویان بدون اضطراب، 43 درصد اضطراب خفیف و 18 درصد اضطراب شدید داشتند. عوامل مربوط به محیط بالینی در 75 درصد، عوامل مربوط به مربی در 58.3 درصد و عوامل مربوط به دانشجو در 58.3 درصد نمونه های پژوهش اضطراب ایجاد می کرد. یافته های دیگر نشان داد که بین اضطراب و عوامل مرتبط با سن، جنس، رشته، ترم، معدل، وضعیت تاهل، محل سکونت، رضایت از رشته تحصیلی و آگاهی از رشته تحصیلی قبل از انتخاب آن اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می دهد که مهمترین عوامل موثر بر اضطراب دانشجویان به ترتیب محیط بالینی و مربی می باشدکه می توان با آموزش مربیان نه تنها اضطراب مربوط به محیط بالینی را کاهش دهد، بلکه اضطراب ناشی از رفتار مربیان را نیز به حداقل ممکن رساند و در نتیجه یادگیری و کارآیی دانشجویان را افزایش داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، زهره، زندی قشقایی، کرامت اله، ملازم، زهرا، کامکار، علی، و غفاریان شیرازی، حمیدرضا. (1384). میزان اضطراب و عوامل مرتبط با آن در محیط بالینی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/445922/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی زهره، زندی قشقایی کرامت اله، ملازم زهرا، کامکار علی، غفاریان شیرازی حمیدرضا. میزان اضطراب و عوامل مرتبط با آن در محیط بالینی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/445922/fa

    IEEE: کپی

    زهره کریمی، کرامت اله زندی قشقایی، زهرا ملازم، علی کامکار، و حمیدرضا غفاریان شیرازی، “میزان اضطراب و عوامل مرتبط با آن در محیط بالینی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445922/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button