مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

به کارگیری روش نوین ارزشیابی بارس گامی در جهت ارتقا کیفیت آموزش بالینی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از تفاوت های آموزش در علوم پزشکی با آموزش سایر علوم جنبه آموزش بالینی است.در مورد علم پرستاری نیز آموزش بالینی رکن اساسی است. آموزش بالین یعنی آماده کردن دانشجویان برای کامل کردن دانش کسب کرده،به عبارتی بالین ترجمان دانش تئوری به عملی است. یکی از مباحث بسیار اساسی و تاثیر گذار بر کل فرآیند آموزش بالین توجه به بحث ارزشیابی است. امروزه روش های نوین ارزشیابی با توجه به ساختار ویژه ای که دارند میتوانند موثر تر از روش های سنتی در جهت ارتقا کیفیت آموزش عمل نمایند. روش بارس (BARS:behavioaly anchored rating scale) یکی از روش های نوین ارزشیابی است که درآن رفتارهای مورد انتظار سنجش می شود به این ترتیب که جنبه های ویژه و خاص عملکرد یک شغل مورد سنجش قرارمی گیرد. با توجه به اینکه ارزشیابی در این روش بر پایه عملکردهای رفتاری است، ارزیاب میتواند بازخور عینی به ارزشیابی شونده دهد. در این بررسی هدف تعیین میزان تاثیر به کارگیری ابزار ارزشیابی تهیه شده بر پایه BARS بر کیفیت عملکرد بالینی (مهارت های مدیریتی) دانشجویان پرستاری در کارآموزی مدیریت پرستاری است.روش و ابزار: در مرحله اول پژوهش ابزار ارزشیابی کارآموزی مدیریت پرستاری با توجه به گامهای ارزشیابی BARS طراحی گردید پس از کسب روایی (Validity) و پایایی (Tziner) ابزار در مرحله دوم جهت بررسی تاثیر آن برمهارتهای مدیریتی دانشجویان در یک دوره یک ماهه کارآموزی مدیریت پرستاری به کار گرفته شد. سپس با استفاده از چک لیست بررسی مهارت های مدیریتی دانشجویان، عملکرد دانشجویان اندازه گیری و با گروه شاهد که از طریق روش سنتی ارزشیابی مورد ارزشیابی قرار گرفتند مقایسه گردید.نتایج: نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان در گروه شاهد مهارت مدیریتی در سطح متوسط داشتند در حالی که در گروه آزمون در پایان کارآموزی دارای مهارت مدیریتی در سطح خوب بودند. مقایسه مهارت مدیریتی در دو گروه با استفاده از آزمون تی مستقل با 005/0 = p تفاوت معنی دار نشان داد. به عبارتی میانگین نمره مهارت مدیریتی دانشجویان از 83/83 در گروه شاهد به 41/113 در گروه آزمون افزایش یافته است.بدین ترتیب نتایج به دست آمده نشان داد که به کارگیری ابزار تهیه شده بر مبنای روش بارس در کارآموزی مدیریت پرستاری موجب افزایش مهارت مدیریتی دانشجویان می شود.نتیجه گیری: با توجه به رسالت مهم آموزش بالین در ترجمه دانش تئوری به عملی به کارگیری روش نوین ارزشیابی که به سنجش رفتارهای ویژه و مورد انتظار از یک شغل یا عملکرد می پردازد میتواند در جهت ارتقا کیفیت آموزش بالینی موثر باشد. در این زمینه تزینر (Tziner) (2002) نیز نشان داد تکنیک بارس می تواند مستقیما تاثیرات مطلوب تری بر عملکرد افراد در مقایسه با سایر روش های ارزشیابی بگذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، راضیه، ونکی، زهره، و امام زاده قاسمی، حرمت السادات. (1384). به کارگیری روش نوین ارزشیابی بارس گامی در جهت ارتقا کیفیت آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447140/fa

    Vancouver: کپی

    امینی راضیه، ونکی زهره، امام زاده قاسمی حرمت السادات. به کارگیری روش نوین ارزشیابی بارس گامی در جهت ارتقا کیفیت آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447140/fa

    IEEE: کپی

    راضیه امینی، زهره ونکی، و حرمت السادات امام زاده قاسمی، “به کارگیری روش نوین ارزشیابی بارس گامی در جهت ارتقا کیفیت آموزش بالینی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447140/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button