Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

970
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر به کارگیری روش ارزشیابی "بارس" بر مهارت های مدیریتی دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 103

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش بالینی یکی از ارکان اساسی در برنامه ریزی آموزشی پرستاری است. یکی از مباحث بسیار مهم و تاثیرگذار بر کل فرآیند آموزش بالینی توجه به موضوع ارزشیابی است. امروزه روش های نوین ارزشیابی همانند "بارس" با توجه به ساختار ویژه ای که بر روی عملکرد یا رفتارهای مورد انتظار در یک شغل خاص دارند می توانند در جهت ارتقای کیفیت آموزش موثرتر از روش های سنتی عمل نمایند. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تاثیر به کارگیری روش ارزشیابی "بارس" توسط مربیان پرستاری بر مهارت های مدیریتی دانشجویان پرستاری بوده است.روش بررسی: این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام شده که در آن 60 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی در دو گروه کاملا همسان شاهد و مورد قرار داده شدند. در یک نیمسال تحصیلی (یک دوره کارآموزی), ابتدا گروه شاهد توسط مربیان خود آموزش دیده و در انتهای نیمسال ارزشیابی شدند. سپس در ترم تحصیلی بعد توسط همان مربیان در گروه شاهد, روش "بارس", با عطف بر رفتارهای ویژه و خاص کارآموزی مدیریت پرستاری در گروه مورد برای آموزش و ارزشیابی به کار گرفته شد. سپس با استفاده از چک لیست بررسی مهارت های مدیریتی, عملکرد دانشجویان به صورت دوسوکور اندازه گیری و دو گروه با هم مقایسه و داده ها با برنامه SPSS تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: مقایسه مهارت های مدیریتی در دو گروه دانشجویان با استفاده از آزمون تی مستقل (P=0.005) تفاوت معنی دار نشان داد. به صورتی که میانگین نمره مهارت مدیریتی دانشجویان از 83.83 در گروه شاهد به 113.41 در گروه آزمون افزایش یافته است. بدین ترتیب نتایج به دست آمده نشان دادند که به کارگیری روش "بارس" برای ارزشیابی کارآموزی مدیریت پرستاری در بهبود مهرت های مدیریتی دانشجویان موثر است.نتیجه گیری: با توجه به رسالت مهم آموزش بالینی, به کارگیری روش "بارس" برای ارزشیابی می تواند رفتارهای خاص و مورد انتظار از عملکرد دانشجویان را در کارآموزی مدیریت پرستاری بهتر از روش های سنتی بسنجد و در نهایت سبب ارتقای کیفیت آموزش بالینی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ونکی، زهره، امام زاده قاسمی، حرمت السادات، و امینی، راضیه. (1387). تاثیر به کارگیری روش ارزشیابی "بارس" بر مهارت های مدیریتی دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری. نشریه پرستاری ایران، 21(54)، 93-103. SID. https://sid.ir/paper/394690/fa

    Vancouver: کپی

    ونکی زهره، امام زاده قاسمی حرمت السادات، امینی راضیه. تاثیر به کارگیری روش ارزشیابی "بارس" بر مهارت های مدیریتی دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1387؛21(54):93-103. Available from: https://sid.ir/paper/394690/fa

    IEEE: کپی

    زهره ونکی، حرمت السادات امام زاده قاسمی، و راضیه امینی، “تاثیر به کارگیری روش ارزشیابی "بارس" بر مهارت های مدیریتی دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری،” نشریه پرستاری ایران، vol. 21، no. 54، pp. 93–103، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394690/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا