مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,202
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حافظه بینایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی در مقایسه با افراد طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 35

چکیده

 هدف: مطالعات انجام شده در مورد اختلال بیش فعالی - کم توجهی حاکی از وجود اختلال در عملکرد اجرایی از جمله حافظه کاری است. از طرف دیگر در این بیماران شواهدی دال بر اختلال در حافظه بینایی به دست آمده است. هدف این مطالعه بررسی حافظه بینایی با استفاده از آزمون های نوروپسیکولوژی حساس به عملکرد لوب تمپورال در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی بود.روش: در این مطالعه مقطعی - تحلیلی 41 کودک 6 تا 11 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی با بهره هوشی طبیعی که قبلا تحت درمان دارویی نبودند, با 30 کودک سالم که از نظر سن, جنس و بهره هوشی با آنها همسان شده بودند, به وسیله آزمون های نوروپسیکولوژی تاخیر در جور کردن با نمونه (DMS), یادگیری جفت ارتباط (PAL) و حافظه شناسایی الگو (PRM) مقایسه شدند.یافته ها: در آزمون PAL عملکرد افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی ضعیف تر از گروه کنترل بود. تعداد کل خطاها و تعداد کل تلاش ها به شکل معنی داری بیشتر و تعداد مراحل تکمیل شده به شکل معنی داری کمتر بود. در آزمون DMS درصد پاسخ های صحیح, گروه بیمار به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود و این اختلاف در مورد درصد پاسخ های صحیح کل تاخیرها و نمایش همزمان نیز معنی دار بود. نتایج آزمون PRM نشان داد که درصد پاسخ های صحیح و میانگین زمان پاسخدهی صحیح در گروه بیمار ضعیف تر از گروه کنترل بود, اما این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار نبود.نتیجه گیری: کارکرد بیماران مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی بدون دریافت قبلی دارو در آ‍زمون های حساس به عملکرد تمپورال به ویژه در زمینه حافظه بینایی نسبت به گروه کنترل دارای درجاتی از اختلال می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تهرانی دوست، مهدی، خادمی، مژگان، مطلق، ماریا، زرگری نژاد، غزاله، شهریور، زهرا، و علاقبندراد، جواد. (1386). حافظه بینایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی در مقایسه با افراد طبیعی. تازه های علوم شناختی، 9(3 (مسلسل 35))، 26-35. SID. https://sid.ir/paper/82763/fa

    Vancouver: کپی

    تهرانی دوست مهدی، خادمی مژگان، مطلق ماریا، زرگری نژاد غزاله، شهریور زهرا، علاقبندراد جواد. حافظه بینایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی در مقایسه با افراد طبیعی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1386؛9(3 (مسلسل 35)):26-35. Available from: https://sid.ir/paper/82763/fa

    IEEE: کپی

    مهدی تهرانی دوست، مژگان خادمی، ماریا مطلق، غزاله زرگری نژاد، زهرا شهریور، و جواد علاقبندراد، “حافظه بینایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی در مقایسه با افراد طبیعی،” تازه های علوم شناختی، vol. 9، no. 3 (مسلسل 35)، pp. 26–35، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82763/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button