مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

681
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت آموزشی مهارتهای عملی به دانشجویان پزشکی ساری، شهریور 1383

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: انجام یکسری اقدامات مداخله ای جزء وظایف کارورز می باشد و وی باید این اقدامات را که برای درمان بیماران ضروری است در دوران کارورزی به کار گیرد. دانشجویان پزشکی این مهارتها را به طرق مختلف و از افراد گوناگونی فرا می گیرند، اما مطالعه یا مدارک مشخصی در مورد مناسب بودن آموزش یا صلاحیت مرجعی که مهارتها را آموزش می دهد، در دست نیست. هدف از انجام این مطالعه، بررسی چگونگی وضعیت آموزش مهارتهای عملی به دانشجویان پزشکی از دیدگاه دانشجویان می باشد .روش و ابزار: در این مطالعه که بصورت توصیفی انجام شده است تمامی دانشجویان پزشکی ورودی 76 که حداقل از دوران فیزیوپاتولوژی فقط در دانشکده پزشکی ساری، تحصیل کرده اند و در شهریور سال 83، آخرین ماه دوران کارورزی خود را طی می کردند، وارد مطالعه شدند. توانایی انجام مهارتهای عملی (14 مورد) و چگونگی آموزش آنها با استفاده از پرسشنامه ای خود ایفا که روایی آن توسط چند تن از اساتید تایید شده و پایانی قابل قبول دارد (85/0) سنجیده شد. داده ها وارد نرم افزارspss 10  شده و با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: 22 دانشجو با میانگین 74/0±47/25 سال که (7/66%) 14 نفر از آنها زن بودند پرسشنامه را تکمیل کردند. تمامی دانشجویان تئوری مهارتهای تزریق داخل عضلانی، گذاردن NGT و گرفتن  ABGرا میدانستند. میزان آگاهی تئوری آنها در مورد زایمان NVD و اخذ ECG   ازبقیه موارد کمتر بود (8/81%). تمامی دانشجویان انجام دادن مهارتهای گرفتن راه وریدی، بخیه زدن، گذاشتن سوند فولی، بی حسی موضعی را دیده بودند. تمامی دانشجویان می توانستند در مواقع لزوم، مهارتهای تزریق داخل عضلانی، بخیه زدن، کشیدن بخیه، گذاشتن سوند فولی و NGT و تهیه لام خون محیطی را به تنهایی انجام دهند، درحالی که کمتر از نیمی ازآنها قادر به اخذ ECG گرفتن زایمان NVD و گذاشتن لوله تراشه بودند. نکته قابل توجه این که تنها 2/68% می توانستند در مواقع لزوم عملیات CPR را به تنهایی انجام دهند.بیشترین مهارتی که از استادان آموخته بودند گذاشتن لوله تراشه بود. هیچ یک از آنان زدن بخیه، گذاشتن سوند فولی گذاشتن NGT گرفتن   ABGو آتل گیری را از استادان نیاموخته بودند.سهم آموزش دستیاران از سایر گزینه ها بیشتر بود و پس از آن سایر کار ورزان، پرستار و بهیار و در نهایت استاد قرار داشت. بیشتر دانشجویان مهارتها را در مقطع کارورزی (4/36%) و بعد از آن کار آموزی (12/27%) و فیزیوپاتولوژی (8/15%) فرا گرفته بودند. 42/71 درصد دانشجویان مهارتها را در بخش یا اورژانس بیمارستان فرا گرفته بودند سهم آزمایشگاه مهارتهای بالینی فقط 89/8% و پس از آن دانشکده (22/5) درصد موارد بود. تنها 9/41 درصد آنها مهارتهای ذکر شده را زیر نظر استاد یا دستیار انجام داده بودند و دانستن آن مهارتها فقط در 6/16% موارد در امتحان پایین بخش آنها تاثیر داشت.نتیجه گیری: بنظر می رسد نظارت کافی بر چگونگی آموزش مهارتهای عملی به دانشجویان پزشکی صورت نمی گیرد و سطح توانایی دانشجویان در انجام آن مهارتها، سنجیده نمی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وحیدشاهی، کوروش، محمودی، میترا، و شهبازنژاد، لیلا. (1384). بررسی وضعیت آموزشی مهارتهای عملی به دانشجویان پزشکی ساری, شهریور 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447510/fa

    Vancouver: کپی

    وحیدشاهی کوروش، محمودی میترا، شهبازنژاد لیلا. بررسی وضعیت آموزشی مهارتهای عملی به دانشجویان پزشکی ساری, شهریور 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447510/fa

    IEEE: کپی

    کوروش وحیدشاهی، میترا محمودی، و لیلا شهبازنژاد، “بررسی وضعیت آموزشی مهارتهای عملی به دانشجویان پزشکی ساری, شهریور 1383،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447510/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button