مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان دستیابی به حداقلهای ضروری یادگیری از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: بدون شک یکی از مهمترین عوامل موثر در پیشرفت بشر در قرن اخیر توجه به فرآیند ارزشیابی بوده است و در این راستا در یک موسسه آموزشی نعیین میزان موفقیت و دستیابی به اهداف و پی بردن به نقاط قوت و ضعف و اصلاح برنامه آموزشی از طریق آموزشی امکان پذیر است یکی ازمهمترین اهداف آموزشی این است که دانشجو بتواند وظیفه ای را هوشمندانه و با آگاهی مهارت کافی انجام دهد.در این پژوهش ابتدا حداقلهای ضروری یادگیری دانشجویان کارشناسی مامایی در برخی دروس تخصصی تعیین گردیده و سپس میزان دستیابی دانشجویان به این اهداف در دو دوره بررسی گردیده است.روش و ابزار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و به تعبیری نوعی ارزشیابی آموزشی بر مبنای الگوی سیپ (CIPP) میباشد. جامعه پژوهش را دانشجویان مامایی که کلیه واحدهای دوره کارشناسی مامایی را گذرانده اند و آماده امتحان فینال عملی میباشند، تشکیل میدهد که شامل دو دوره و تعداد 36 نفر میباشد دانشجویانی که بیش از دو ترم تحصیلی میهمان بوده اند یا در دانشکده دیگری تحصیل نموده و به این دانشکده منتقل شده اند از نمونه های پژوهش حذف گردیده اند. محیط پژوهش دانشکده پرستاری مامایی اصفهان بوده و ابزار گردآوری پرسشنامه بوده که به روش تکنیک دلفی با استفاده از نظر اساتید تهیه گردیده، دروس مورد بررسی شامل: بهداشت مادر و کودک، بیماری داخلی جراحی (1،2،3) بارداری و زایمان (4،3،2،1)، بیماریهای اطفال، بیماریهای نوزادان، بیماریهای زنان، فن مامایی بوده است. مجموعا 12 درس و 61 واحد درسی تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و با شاخص دیدن، شنیدن، مطالعه، تجربه وتوانایی انجام کار مورد سنجش قرار گرفت.نتایج: حداقلهای ضروری در درس بهداشت مادر و کودک در 66 عنوان، بارداری و زایمان در 90 عنوان، بیماریهای زنان 44 عنوان، بیماریهای داخلی و جراحی در مامایی 113 عنوان، بیماریهای کودکان 22 عنوان، بیماریهای نوزادان 39 عنوان، فن مامایی 28 عنوان استخراج گردید. نتایج نشان داد که در بیش از 90% موارد کلیه دروس طبق سرفصل مصوب ستاد انقلاب فرهنگی توسط استاد مربوطه در کلاس تدریس شده است. در آموزش بالینی دانشجویان در موارد ناشایع تجربه کافی نداشته اند (نظیر زایمان بریج، فورسپس، کاتسر زنان و....) همچنین در برخی از موارد مانند احیا نوزاد دانشجویان تجربه ای را کسب ننموده اند.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که اغلب موارد در سخنرانیهای کلاسی به دانشجویان ارایه شده است اما در برخی موارد تجربه دانشجو در کسب مهارت ضعیف میباشد، پیشنهاد میشود اساتید از روشهای نوین در جهت فعال سازی دانشجو در کلاس درس استفاده نمایند،همچنین برای آموزش موارد ناشایع از فیلم، مولاژ و سایر وسایل سمعی بصری جدید برای تکمیل آموزش بالینی دانشجویان بهره گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احسان پور، سهیلا. (1384). بررسی میزان دستیابی به حداقلهای ضروری یادگیری از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447525/fa

    Vancouver: کپی

    احسان پور سهیلا. بررسی میزان دستیابی به حداقلهای ضروری یادگیری از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447525/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا احسان پور، “بررسی میزان دستیابی به حداقلهای ضروری یادگیری از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447525/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button