مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,973
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,003
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 89-88

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 35

چکیده

 سابقه و هدف: منبع کنترل به عنوان یک متغیر شخصیتی روز به روز اهمیت بیشتری در پژوهش های نظری و کاربردی پیدا می کند. شماری از پژوهش ها این متغیر را در ارتباط با پدیده های مختلف مورد بررسی قرار داده اند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به صورت توصیفی طراحی شد. جامعه مورد مطالعه دانشجویان ترم سوم دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با کنترل مقطع تحصیلی و دانشکده انتخاب شدند. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامه 29 سوالی منبع کنترل راتر بوده است و محقق با حضور در کلاس های ترم سوم انتخاب شده, پرسشنامه فوق و نیز پرسشنامه جمعیت شناختی را در بین آنها توزیع و اطلاعات تکمیل شده در همان جلسه از آنان دریافت می گردید. یافته ها: این مطالعه نشان داد اگرچه افرادی که دارای منبع کنترل درونی بودند پیشرفت تحصیلی بالاتری داشتند, اما رابطه معنی داری بین منبع کنترل و معدل ترم دوم و سوم مشاهده نگردید, همچنین ارتباط معنی داری بین متغیرهای جمعیت شناختی (سن, جنس و تحصیلات والدین) با منبع کنترل مشاهده نگردید. استنتاج: اگرچه افراد با منبع کنترل درونی ممکن است در زندگی شان موفق تر باشند ولی این موفقیت الزاما تمام جنبه های زندگی فرد از جمله تحصیل را دربر نمی گیرد و بنظر می رسد پیشرفت تحصیلی تابع عوامل و متغیرهای متعدد و پیچیده ایی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقرزاده لداری، رحیم، صادقی، محمدرضا، حق شناس، محمدرضا، موسوی، سیدابراهیم، و یزدانی چراتی، جمشید. (1389). رابطه منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 89-88. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 20(77)، 30-35. SID. https://sid.ir/paper/44786/fa

    Vancouver: کپی

    باقرزاده لداری رحیم، صادقی محمدرضا، حق شناس محمدرضا، موسوی سیدابراهیم، یزدانی چراتی جمشید. رابطه منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 89-88. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1389؛20(77):30-35. Available from: https://sid.ir/paper/44786/fa

    IEEE: کپی

    رحیم باقرزاده لداری، محمدرضا صادقی، محمدرضا حق شناس، سیدابراهیم موسوی، و جمشید یزدانی چراتی، “رابطه منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 89-88،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 20، no. 77، pp. 30–35، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/44786/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا