مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

949
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

265
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط باورهای انگیزشی یادگیری و ابعاد منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 76

چکیده

 مقدمه: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. برخی از مهم ترین آن ها باورهای انگیزشی و منبع کنترل هستند. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی انجام شد.روش: روش پژوهش, توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-94 (2621 نفر) بودند, که نمونه های مورد بررسی بر اساس جدول کرجسی و مورگان 335 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه 47 سوالی MSLQ پینتریچ و دی گروت و پرسشنامه 29 سوالی منبع کنترل راتر و معدل کل دانشجویان به عنوان مولفه پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها از طریق آزمون t مستقل, همبستگی پیرسون, تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج بر اساس تحلیل رگرسیون نشان داد که بین باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد (r=0.452 و P=0.013). هم چنین بین میزان منبع کنترل دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود نداشت (t=1.06 و P=0.12). اما بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری مشاهده شد. (t=2.136 و P=0.04).نتیجه گیری: نتایج بیانگر وجود رابطه بین باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه بود. لذا پیشنهاد می گردد با گذاشتن کارگاه های آموزشی ویژه دانشجویان در این زمینه, این دو عامل مهم را می توان در دانشجویان بهبود بخشید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیاض، ایراندخت، کاظمی، سیما، رییسون، محمدرضا، و محمدی، یحیی. (1395). ارتباط باورهای انگیزشی یادگیری و ابعاد منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2 )، 69-76. SID. https://sid.ir/paper/244474/fa

    Vancouver: کپی

    فیاض ایراندخت، کاظمی سیما، رییسون محمدرضا، محمدی یحیی. ارتباط باورهای انگیزشی یادگیری و ابعاد منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1395؛8(2 ):69-76. Available from: https://sid.ir/paper/244474/fa

    IEEE: کپی

    ایراندخت فیاض، سیما کاظمی، محمدرضا رییسون، و یحیی محمدی، “ارتباط باورهای انگیزشی یادگیری و ابعاد منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 8، no. 2 ، pp. 69–76، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button