مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخصهای تداخل صدا با مکالمه و مقایسه آنها در یک دانشکده

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه صدا یکی از مهم ترین معضلات موجود در محیطهای شغلی و زیست محسوب می گردد. در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه ها, سبب گردیده که انسان در زندگی روزمره و حرفه ای خود هر چه بیشتر تحت تاثیر اغتشاشات ناخوشایند آکوستیکی (صدا) قرار گیرد. یکی از جدی ترین نتایج نامطلوب صدا, جلوگیری از درک مناسب گفتار و تداخل با ارتباطات کلامی است. ارزیابی و کنترل تداخل صدا با ارتباطات کلامی در مکانهایی از جمله مکانهای آموزشی که نیازمند توجه و تمرکز زیاد شنوندگان می باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا پژوهشی با موضوع فوق در یک محیط آموزشی با هشت کلاس درس پر و چهار کلاس درس خالی انجام گردید. روش و بررسی: بر اساس نظر سنجی ها, صدای ناشی از ترافیک بیشترین (%40.9) و صدای ناشی از تهویه مطبوع و مکالمه افراد کمترین درجه نارضایتی (%8) آزمودنیها را تشکیل می داد. به نظر اکثر افراد میزان صدا در کلاس های درس مناسب بود.یافته ها: اندازه گیریهای شاخصهای AI, NC, NR در کلاس های درس نشان داد که میانگین این شاخصها دارای اختلاف معنی داری در هنگام باز و بسته بودن درب کلاسها هستند (p<0.05).نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که به منظور دستیابی مدرسین به ایجاد مکالمه قابل فهم, میانگین کوشش گفتاری (vocal effort) آنها باید بلند و یا خیلی بلند باشد. ضمنا با در نظر گرفتن صدای زمینه میانگین فاصله, گویندگان و شنوندگان 5.15 متر تعیین گردید. مطالعه همبستگی شاخصهایLeq, AI, NC, NR با مطلوبیت میزان صدا نشان داد که Leq, NC, NR در مقایسه با AI شاخصهای ضعیفتری در تعیین آزار دهندگی صدا هستند که این تایید کننده تحقیقات قبلی انجام گرفته در این زمینه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظم پور، مرضیه، و علی محمدی، ایرج. (1385). بررسی شاخصهای تداخل صدا با مکالمه و مقایسه آنها در یک دانشکده. سلامت کار ایران، 3(2-1)، 64-69. SID. https://sid.ir/paper/448141/fa

    Vancouver: کپی

    کاظم پور مرضیه، علی محمدی ایرج. بررسی شاخصهای تداخل صدا با مکالمه و مقایسه آنها در یک دانشکده. سلامت کار ایران[Internet]. 1385؛3(2-1):64-69. Available from: https://sid.ir/paper/448141/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه کاظم پور، و ایرج علی محمدی، “بررسی شاخصهای تداخل صدا با مکالمه و مقایسه آنها در یک دانشکده،” سلامت کار ایران، vol. 3، no. 2-1، pp. 64–69، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/448141/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button