مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,448
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عرصه های آموزش بالینی از دیدگاه مربیان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1385

صفحات

 صفحه شروع 299 | صفحه پایان 307

چکیده

 مقدمه: ارتقای کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود عرصه های آموزش بالینی, شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف از این مطالعه, ارزیابی عرصه های آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی از دیدگاه مدرسان این دانشکده بود.روش ها: این بررسی, توصیفی از وضعیت موجود در عرصه های آموزش بالینی است که در نیم سال دوم سال تحصیلی 84-83 در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز انجام گرفت. جامعه پژوهش مدرسان بالینی دانشکده پرستاری بودند که به روش سرشماری در طی 4 جلسه ای که با اعضای گروه های مختلف داخلی و جراحی, مامایی, کودکان, بهداشت و روان پرستاری گذاشته شد, انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش: مشخصات دموگرافیک مدرسان بالینی, و ویژگی های عرصه آموزش بالینی که شامل 5 قسمت ویژگی های برنامه مدون آموزش در عرصه, عرصه های یادگیری مناسب, شیوه آموزش, شیوه ارزیابی امتحان و سایر شاخص ها بود. نتایج: مدرسان بالینی گروه های آموزشی کودکان (2/54 درصد), داخلی- جراحی (8/43 درصد), گروه مامایی (6/61 درصد) و گروه بهداشت و روان پرستاری (5/57 درصد) را خوب و عالی ارزیابی کردند. عرصه های آموزش بالینی از نظر «برنامه مدون» با 9/74 درصد خوب و عالی توصیف شد. اهداف درس در اولین روز کار بالینی و آموزش, و ارایه منابع یادگیری مطابق با منابع اعلام شده از طرف وزارت متبوع, از نقاط قوت مربوط به این بعد بودند. جایگاه مناسب دانشجویان و اساتید پرستاری در عرصه و همچنین کم رنگ بودن نقش گروه آموزشی در مدیریت عرصه آموزشی از نقاط ضعف مربوط به این بعد بود. نتیجه گیری: گرچه برخی از ابعاد عرصه های آموزش بالینی خوب و عالی است, اما تقویت جنبه های مثبت و اصلاح نقایص می تواند گامی موثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی باشد و با ارزیابی های مکرر عرصه های بالینی و مقایسه وضعیت موجود با وضعیت قبل و یا بعد نقاط ضعف و قوت موثر در آموزش بالینی شناسایی گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لطفی، مژگان، زمان زاده، وحید، عبداله زاده مهلانی، فرحناز، و آقازاده، احمد. (1386). ارزیابی عرصه های آموزش بالینی از دیدگاه مربیان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1385. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(2 (پیاپی 18))، 299-307. SID. https://sid.ir/paper/59451/fa

Vancouver: کپی

لطفی مژگان، زمان زاده وحید، عبداله زاده مهلانی فرحناز، آقازاده احمد. ارزیابی عرصه های آموزش بالینی از دیدگاه مربیان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1385. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(2 (پیاپی 18)):299-307. Available from: https://sid.ir/paper/59451/fa

IEEE: کپی

مژگان لطفی، وحید زمان زاده، فرحناز عبداله زاده مهلانی، و احمد آقازاده، “ارزیابی عرصه های آموزش بالینی از دیدگاه مربیان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1385،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 299–307، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59451/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button