مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,865
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,147
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی در دانش آموزان شهرستان ساری در سال تحصیلی 79-1378

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 61

چکیده

 سابقه و هدف: از نظر بهداشت روانی مدرسه عامل بسیار با اهمیت در تامین یا عدم تامین بهداشت روانی دانش آموزان به حساب می آید. تحقیقات متعدد نشان می دهند که دانش آموزان به دلایل متعدد به اختلالات رفتاری و روانی دچار می باشند. عواملی مانند روبرو شدن با ناظم یا مدیر مدرسه, تأکید بیش از حد مدرسه به نظم و ترتیب, کوچک بودن فضای مدرسه, شلوغ و پر سروصدا بودن مدرسه و کلاسها, عقب افتادن از درس, تحقیر دانش آموز در کلاس و از این قبیل در دانش آموزان مدرسه استرس یا فشار روانی را ایجاد می کند. مواد و روش ها: روش پژوهش در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری در این تحقیق 950 دانش آموز دبیرستانی است که بر اساس فرمول برآورد نمونه انتخاب شده اند. شیوة نمونه گیری تصادفی است. نتایج: نتایج نشان می دهد که بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی در دانش آموزان رابطة معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی دانش آموزان دختر و پسر ارتباط معناداری مشاهده می شود. و بین دانش آموزان پسر و دختر از نظر میزان تجربه عوامل استرس زای مدرسه تفاوت معناداری وجود دارد. استنتاج: همانطور که در قسمت یافته ها اشاره گردید بین عوامل استرس زای مدرسه (از قبیل روبرو شدن با ناظم و یا مدیر مدرسه, تنبیه شدن دانش آموزان در کلاس, شلوغ و پر سروصدا بودن کلاس و مدرسه, غیربهداشتی بودن سرویس بهداشتی, بی نظمی و بداخلاقی معلم در کلاس, ترس و اضطراب از امتحان و عواملی مانند این) و شکایات جسمانی (مانند سردرد, دلشوره, درد معده, ناراحتی قلبی, سرگیجه و مانند این) ارتباط معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق اگر بتوان عوامل استرس زای مدرسه را کاهش داد می توان گام موثر و مثبتی در برطرف کردن مشکلات جسمانی و روانی دانش آموزان در مدرسه برداشت و مدرسه از این نظر می تواند عامل موثر ایجاد بهداشت روانی باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلیان، علیرضا، حسن زاده، رمضان، و ضرغامی، مهران. (1379). بررسی ارتباط بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی در دانش آموزان شهرستان ساری در سال تحصیلی 79-1378. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 10(26)، 56-61. SID. https://sid.ir/paper/45121/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلیان علیرضا، حسن زاده رمضان، ضرغامی مهران. بررسی ارتباط بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی در دانش آموزان شهرستان ساری در سال تحصیلی 79-1378. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1379؛10(26):56-61. Available from: https://sid.ir/paper/45121/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا خلیلیان، رمضان حسن زاده، و مهران ضرغامی، “بررسی ارتباط بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی در دانش آموزان شهرستان ساری در سال تحصیلی 79-1378،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 10، no. 26، pp. 56–61، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45121/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا