مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,461
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزمون بندر- گشتالت : هنجاریابی عملکرد آزمودنی های بزرگسال با روش نمره گذاری ( 1984)Lacks

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 44

چکیده

 سابقه و هدف: آزمون بندر- گشتالت (Bender-Gestalt) یک ابزار ارزیابی هماهنگی دیداری- حرکتی است که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان قابل استفاده است. تاکنون جهت تحلیل نتایج عملکرد آزمون ها نظام های نمره گذاری و تفسیری متعددی ایجاد شده است. یکی از معروف ترین آنها, روش کمی نمره گذاری آزمون ها استفاده از انطباق نمره گذاری هات- بریسکین (Hutt- Briskin) توسط لکس (Lacks) می باشد. مطالعه حاضر با استفاده از روش نمره گذاری لکس به هنجاریابی نتایج عملکرد آزمودنی های بیمار و سالم پرداخته است. مواد و روش ها: دراین مطالعه سه گروه آزمودنی شامل (4 نفر بیمار آسیب مغزی, 60 بیمار اختلالات روانپزشکی و 62 نفر آزمودنی بهنجار) با روش نمونه برداری تصادفی انتخاب و آزمون گردیدند. داده های آزمون هر گروه و هنجارهای مربوطه در یک جدول مقایسه ای ثبت و به عنوان معیار تشخیص آسیب مغزی ارایه شد. نتایج: با استفاده از داده های جدول هنجاریابی می توان وضعیت تشخیصی آزمودنی را تعیین نمود. در این جدول دامنه بهنجار برابر 0 تا 4 خطا و خط برش بهینه برای تشخیص آسیب مغزی برابر 5 خطا و یا بیشتر تعیین شده است. استنتاج: آزمون بندر به تشخیص شایعه مغزی نسبتا شدید, به ویژه در نیمکره راست ناحیه آهیانه ای مغز محدود است. بدین سان صحیح تر آن است که این آزمون به عنوان ابزاری برای «غربال کردن» آسیب های کلی و یا آسیب مربوط به ناحیه آهیانه ای راست به کار رود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

تیرگری سراج، عبدالحکیم. (1379). آزمون بندر- گشتالت : هنجاریابی عملکرد آزمودنی های بزرگسال با روش نمره گذاری ( 1984)Lacks. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 10(26)، 38-44. SID. https://sid.ir/paper/45123/fa

Vancouver: کپی

تیرگری سراج عبدالحکیم. آزمون بندر- گشتالت : هنجاریابی عملکرد آزمودنی های بزرگسال با روش نمره گذاری ( 1984)Lacks. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1379؛10(26):38-44. Available from: https://sid.ir/paper/45123/fa

IEEE: کپی

عبدالحکیم تیرگری سراج، “آزمون بندر- گشتالت : هنجاریابی عملکرد آزمودنی های بزرگسال با روش نمره گذاری ( 1984)Lacks،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 10، no. 26، pp. 38–44، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45123/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button