مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,374
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش چند حرفه ای، یادگیری با هم برای کار با هم در بالین

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 42

چکیده

 مقدمه: در جامعه مدرن امروز اجابت نیاز افراد با خدمات تخصصی و کوشش های حرفه ای مجزا از هم روز به روز مشکل تر می شود و روشهای آموزش سنتی برای ایجاد دامنه وسیعی از مهارتها و صلاحیت های مورد نیاز دانشجویان علوم پزشکی به ویژه پرستاری و مامایی کارآمد نیستند. آموزش روابط بین فردی, مهارتهای حل مشکل, کارگروهی و قضاوت اخلاقی نیازمند رویکردی گروهی و چند رشته ای است. یکی از چالش های مهم عرصه بهداشت و درمان ایجاد نظام هایی همبسته و یکپارچه برای مواجهه با مشکلات پیچیده اجتماعی, روانشناختی و آسیب شناختی بیماران است. نیاز به یکپارچه شدن حرفه های مجزا اما به هم وابسته بهداشتی و اجتماعی بازتاب این چالش است. آموزش چند حرفه ای نقطه شروع یکپارچه شدن است. اعتقاد بر این است که اگر دانشجویان با هم یاد بگیرند, برای کار با هم بهتر آماده می شوند. آموزش چند حرفه ای شامل موقعیت های وسیع یاددهی و یادگیری است که دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی و اجتماعی را گرد هم جمع نموده تا درک آن ها را از عناصر عملکرد حرفه ای خود افزایش داده, آنها را برای ارایه خدمات یکپارچه و جامع آماده کند.مرور مطالعات: در این مطالعه مروری که به صورت جستجوی کتابخانه ای و اینترنتی صورت گرفته, مقالات و متون منتشر شده در زمینه آموزش چند حرفه ای مربوط به پرستاری در طی دو دهه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است. تغییر در آموزش حرفه های مربوط به علوم پزشکی عنصر اصلی هر کوشش اصلاحی در این زمینه است و نیازمند حرکت از نقش های مجزا و گاه متعارض حرفه ای به نقش های همیارانه و تلفیقی است. شواهد حاکی از وجود تعارض نقش ها و ضعف همکاری در بین حرفه های مختلف علوم پزشکی و اجتماعی ما, در حیطه عملکرد است. بار (1998) هدف آموزش چند حرفه ای را ایجاد نگرش, انگیزش و صلاحیت های مناسب برای کارکردن همیارانه با دیگر حرفه های علوم پزشکی بیان می کند. آموزش چند حرفه ای اجزای درگیر در مراقبت یعنی ارایه کنندگان مراقبت, دانشکده ها, دانشجویان و مددجویان را در بطن جامعه گرد هم جمع می کند. دلایل آموزش چند حرفه ای شامل رابطه غیرقابل کتمان بین عوامل اجتماعی و سلامتی, همپوشانی بین نقش های حرفه های مختلف علوم پزشکی و تاثیر مثبت آموزش با رویکرد تلفیقی است. نتایج مطالعات, مزایای آموزش چند حرفه ای را در سطوح پیش و پس از دانش آموختگی در کشورهای اروپایی, ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی نشان داده اند. در ارزیابی آنها تاثیر اصلی بیشتر بر روی نگرش ها بوده است. از طرف دیگر دغدغه هایی در مورد در مخاطره قرار گرفتن استانداردهای حرفه ای در این الگو وجود دارد.بحث: گرچه حرکت به طرف برنامه های آموزشی چند حرفه ای شروع شده و این برنامه ها در حال توسعه هستند ولی برای قضاوت در مورد تاثیر آموزش چند حرفه ای بر بهبود مراقبت ها و ارتقای سلامتی جامعه نیاز به مطالعات بیشتری است. همچنین شواهد در مورد مناسب ترین و علمی ترین برنامه آموزشی و روشهای ارایه آموزش چند حرفه ای همسو نیستند. پیچیدگی مقوله های مربوط به آموزش چند حرفه ای آن را نامزد مناسبی برای تبدیل شدن به یک حیطه تخصصی و پژوهشی ساخته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدان نیک، احمدرضا، و چراغی، محمدعلی. (1382). آموزش چند حرفه ای, یادگیری با هم برای کار با هم در بالین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 42-42. SID. https://sid.ir/paper/451498/fa

    Vancouver: کپی

    یزدان نیک احمدرضا، چراغی محمدعلی. آموزش چند حرفه ای, یادگیری با هم برای کار با هم در بالین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):42-42. Available from: https://sid.ir/paper/451498/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا یزدان نیک، و محمدعلی چراغی، “آموزش چند حرفه ای, یادگیری با هم برای کار با هم در بالین،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 42–42، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/451498/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button